Boekenliefde.nl lanceert open API voor boeken, ratings en recensies

Innovatieve mogelijkheden
Online boekwinkels kunnen met de API recensies uit boekenliefde.nl tonen bij boeken om hun klanten beter te informeren en hun winkel aantrekkelijker te maken. Ook kunnen ze extra gemaksdiensten aanbieden, zoals het toevoegen van gekochte boeken aan de boekenlijst van de klant op boekenliefde.nl en het geven van persoonlijk advies op basis van de boekenlijst en de waarderingen van de klant op boekenliefde.nl. Omdat de functionaliteit van boekenliefde.nl beschikbaar is via de API, kunnen deze diensten op de website van de boekenwinkel zelf worden aangeboden.

Marktplaatsen, uitleen- en ruilwebsites kunnen het hun gebruikers met de API erg gemakkelijk maken om boeken of advertenties in te voeren. Tegelijkertijd vergroot het gebruik van de API de kwaliteit van de gegevens op de website. Ze kunnen gebruikers ook de mogelijkheid bieden om boeken, die ze in bezit hebben of die ze van plan zijn te lezen, te importeren uit boekenliefde.nl of om boeken die ze aanbieden automatisch op een plank op boekenliefde.nl 'aangeboden op...' te laten plaatsen.

Ook ontwikkelaars van mobiele apps en andere toepassingen kunnen gratis gebruik maken van de API. De populaire app Bieb voor de iPhone is een goed voorbeeld. Deze maakt gebruik van de boekenliefde.nl API om automatisch notificaties te sturen als boeken bijna bij de bibliotheek moeten worden ingeleverd.

Techniek
Den Boogert: "Ontwikkelaars vinden documentatie uiteraard op onze website. Ik ben ervan overtuigd dat ze goed uit de voeten zullen kunnen met de API. Er zijn geen bijzondere technieken voor nodig. Na aanmelding ontvangen ontwikkelaars direct een werkende 'key' en nog enkele werkende voorbeeldaanroepen via de mail om ze op weg te helpen."

Over boekenliefde.nl
Het doel van boekenliefde.nl is om boeken lezen nog leuker te maken. Gestart in het najaar van 2010 uit persoonlijk ongenoegen en snel opgepikt door duizenden boekenliefhebbers. Je kunt bijhouden welke boeken je hebt gelezen en wat je ervan vond. Het is ook mogelijk om boekenvriendschappen te sluiten, de virtuele bibliotheek van vrienden te bekijken, en van elkaars beoordelingen, reviews en tips te profiteren.

Uniek is de koppeling met de openbare bibliotheken, die het onder andere mogelijk maakt automatisch een mailtje te ontvangen als boeken bijna moeten worden ingeleverd.