Argos lanceert nieuw online platform voor onderzoeksjournalistiek
Argos en Medialogica bundelen hun krachten en werken vanaf donderdag 10 december samen op één nieuw, multidisciplinair online platform: argosonderzoekt.nl. Het publiek krijgt met het nieuwe platform een frequenter, afwisselender aanbod van lange en korte journalistieke producties, verspreid over meerdere kanalen.
Journalistiek speurwerk naar opmerkelijke achtergronden bij het nieuws, of zaken die nieuws zouden moeten zijn. Met dat motto maakt de redactie van Argos al meer dan twee decennia onderzoeksjournalistieke radio-uitzendingen. Medialogica is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het toonaangevende televisieprogramma dat onderzoek doet naar totstandkoming van de publieke opinie en het verschil tussen beeld en werkelijkheid.
Nu zetten beide titels de stap naar een online platform. Onder de vlag van Argos en met de geheel vernieuwde site argosonderzoekt.nl verbreden en verdiepen ze de band met publiek, betrokkenen en experts, zowel regionaal als internationaal.
Eindredacteuren Misja Pekel (Medialogica) en Harry Lensink (Argos) kijken uit naar de samenwerking: ‘We voegen twee sterke redacties samen die hun sporen hebben verdiend op het gebied van onderzoeksjournalistiek. Dankzij nieuwe online publicatievormen en onderzoekstechnieken kunnen onze ervaren researchers, video- en audiomakers nu op veel meer manieren en momenten hun inhoudelijke verhalen brengen.’
De lancering van het online platform valt samen met de allereerste televisie-uitzending van Argos: De lange arm van Iran. Volgens de AIVD zou Iran niet alleen spioneren in ons land, maar gebruikt het Teheraanse regime ook geweld tegen oppositiegroepen die naar Nederland zijn gevlucht. Zo werd in 2015 Ali Motamed en in 2017 Ahmad Mola Nissi hier geliquideerd. Nederland is daarmee een strijdtoneel geworden van het Iraanse regime en zijn tegenstanders.