Expertpanel - Jeroen Mann: Hyperlokale lessen

Expertpanel - Jeroen Mann: Hyperlokale lessen


In Nederland lijkt de hyperlokale strijd zich vooral op Brabant te concentreren. Wegener heeft eind vorig jaar DichtbijBrabant.nl gelanceerd ,een laagdrempelig podium om het publiek zelf artikelen te laten fabriceren en publiceren, gericht op het gebied rond Bergen op Zoom en Breda. De Telegraaf wil, gewapend met een aanjaagsubsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers, vanaf juli met Dichtbij.nl aanwezig zijn in de 4 grote Brabantse steden: Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Voor de uitrol van Dichtbij.nl worden 50 mensen geworven. Ik ben benieuwd hoe ze daarbij omgaan met de les van New Voices, immers een werknemer is toch iets heel anders dan een oprichter.

In dat opzicht hebben bestaande initiatieven als Roosendaal24 en Tilburg.com, waarbij de oprichters heel nauw betrokken zijn, een voordeel. Die hebben daarentegen geen (financieel) sterke moeder achter zich als De Telegraaf, terwijl dat wel handig is. Een andere les van het New Voices project is namelijk dat "Hyperlokaal online nieuws over het algemeen nog geen geld oplevert, maar er wordt wel steeds beter gekeken naar businessmodellen, zodat in ieder geval werknemers betaald kunnen worden".

De Spring Break conferentie op 6 juni van het Stimuleringsfonds voor de Pers biedt hyperlokale initiatieven de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen, ook (of juist) met uiteenlopende businessmodellen. Ik ben benieuwd hoe open de partijen, gesubsidieerd of niet gesubsidieerd, daarin zijn. Opvallend is in ieder geval dat iedereen vooral op eigen houtje zijn of haar lessen leert. Tot nu toe lijkt er dus weinig perspectief voor regionale mediacentra.

Overigens is morgen, 20 mei, 'De Dag van de lokale media', met als thema 'De invloed van commercie op lokale journalistiek'. Zouden de nieuwe hyperlokale initiatieven daar ook aan de orde komen?