Boekverkopers USA starten actie tegen kopen bij Amazon: Boxed Out
Een opmerkelijke actie van de American Booksellers Association: een nationale campagne gericht op de benarde situatie van onafhankelijke boekverkopers die zowel tegen Amazon als de pandemie moeten strijden. De actie, Boxed Out, 'verpakt' een aantal boekhandels in dozen die sterk lijken op de verpakkingen van Amazon.
Zes boekhandels, in onder meer New York, Washington en Los Angeles doen mee met de installaties van dozen. Daarnaast komt er ook een campagne op social media #boxedout. Zoals op de afbeelding te zien is staan er op de dozen bij de boekhandels vrij provocerende teksten als “If you want Amazon to be the world’s only retailer, keep shopping there," en "Our Wi-Fi is free. Please don't use it to make a $1.6 trillion company even richer." Boeken die er in opgenomen zijn hebben bijvoorbeeld titels als 'To kill a locally owned bookstore'.
Allison K Hill, ABA's CEO stelt in een verklaring dat de nood hoog is. In de USA heeft sinds het begin van deze crisis gemiddeld één boekhandel per week de deuren moeten sluiten. Dat vinden Hill schrijnend als je ziet dat Amazon tijdens de zogenaamde Prime Day Promotion afgelopen week meer dan 10 miljard dollar aan omzet genereerde. "Gemak heeft een prijs en ook een consequentie: gesloten boekhandels betekent verlies aan lokale banen, verlies aan lokale belastinginkomstenmaar ook verlies aan 'community' en het verlies voor lezers om boeken zelf te ontdekken en ook andere lezers te ontmoeten", zegt Hill.