Lezeressen Margriet als belbuddy in actie tegen eenzaamheid bij jongeren
Tijdens de jaarlijkse Week tegen Eenzaamheid, lanceert Margriet de ‘Margriet Belbuddy’s’. Een bellijn waar jongeren het gesprek kunnen aan gaan met Margriet-lezeressen. Met deze actie wil het magazine Margriet het taboe rondom eenzaamheid onder jongvolwassenen in Nederland doorbreken.
Naast ouderen, kampen ook de jongvolwassenen (25-35 jaar) met eenzaamheid (10%*). Ze ervaren onder andere gevoelens van leegte, het er niet toe doen en druk vanuit social media. Problemen veroorzaakt door eenzaamheid. Margriet, aangesloten bij de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid, ziet hier een belangrijke maatschappelijke rol voor Margriet-lezeressen met hun levenservaring. Zij worden, na een professionele training, klaargestoomd om betrokken te luisteren en leveren zo een bijdrage om eenzaamheid tegen te gaan. Het initiatief is in samenwerking met de Luisterlijn.
Adjunct hoofdredacteur Margriet, Hélène Delhaas: “Margriet is maatschappelijk zeer betrokken en besteedt veel aandacht aan onderwerpen die in de samenleving leven. In deze tijd waarin corona een enorme impact heeft op ons sociale leven en eenzaamheid meer dan ooit voorkomt, wilden we ook écht iets doen. Zo is het idee voor Margriet Belbuddy’s ontstaan. Met de Belbuddy’s hopen we een belangrijke bijdrage te leveren om eenzaamheid, en met name die onder jongeren, terug te dringen.’’