Google investeert een miljard dollar in een nieuwservaring
Via het Google News Initative heeft Alphabet, het moederbedrijf, de afgelopen jaren een belangrijke plaats bemachtigd bij de verspreiding van nieuws. Wereldwijd stuurt de zoekmachine per maand 24 miljard bezoekers naar nieuwssites en daarnaast heeft het zo’n $ 300 miljoen uitgegeven aan het ondersteunen van nieuwsmakers. Nu gaat Google een stapje verder.
Met een miljard dollar wil Google nieuwsuitgevers stimuleren om een ‘nieuwe digitale nieuwservaring’ te gaan bieden. Daarvoor heeft het Google News Showcase ontwikkeld. Dat maakt het makkelijker om achtergrondinformatie te koppelen, korte ankeilers toe te voegen en links naar verwante artikelen aan te brengen. Het belangrijkste verschil met de wijze waarop nieuws op dit moment getoond wordt, is dat voortaan de redactie beslist welke gerelateerde artikelen en achtergronden worden getoond, waar dat nu door algoritme wordt bepaald.
De dienst is vooralsnog alleen beschikbaar in Duitsland en Brazilië, en alleen voor Android-telefoons. Binnenkort volgt een versie voor iOS en daarna komt het ook in andere landen beschikbaar. Meer dan tweehonderd titels in Duitsland, Brazilië, Argentinië, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Australië hebben al een deal gesloten om met deze tool te kunnen werken. Binnenkort zijn India, België en Nederland aan de beurt.