Buchmesse presenteert eerste digitale plannen
De 2020 editie van de Frankfurter Buchmesse wordt voornamelijk digitaal. De eerste plannen zijn nu bekend: Frankfurt Rights en Frankfurt Conference. Een federale ondersteuning van 4 miljoen euro is daarbij een welkome hulp.
De zg. Neustart Kultur-ondersteuning zorgt ervoor dat de digitale events en online diensten van de Buchmesse gratis toegankelijk kunnen zijn voor de professionals en het algemene publiek. De nieuwe branding daarbij is 'All together now'
Maar de Buchmesse is en blijft natuurlijk een vakbeurs waarbij het verhandelen van rechten een zeer grote rol speelt. Vandaar dat een virtuele omgeving om rechte te verhandelen centraal staat in de ontwikkelingen van de digitale editie 2020.
Frankfurt Rights
Onder deze naam komt er een platform om rechten en licenties te verhandelen. UItgevers kunnen hier hun titels beschikbaar stellen. Op dit platform kunnen uitgevers, agenten en licentiehouders titels zoeken, vinden en met elkaar in contact treden. Het plan is dat het platform medio september toegankelijk zal zijn. De opzet is ook dat het platform tot zeker negen maanden na de beurs nog open blijft.
De website van de beurs, buchmesse.de, moet de pelk worden waarvan alle online onderdelen toegankelijk worden: het rechtenplatform, de agenda met events maar ook de pagian's waarop deelnemende uitgeverijen zich kunnen presenteren.
Frankfurt Conference
Het conferentieprogramma zal bestaan uit vier dagen, met iedere dag een speciaal thema. De conferenties zijn ook allemaal online op vaste tijden:
- 12 oktober: Academische en wetenschappelijke uitgeverijen
- 13 oktober: Rechten en licenties
- 14 oktober: 'Publishing insights'
- 15 oktober: Audio
De organisatie blijft druk bezig met het toevoegen en ontwikkelen van allerlei nieuwe onderdelen aan het digitale programma De hashtag #FBM20 is een goed emanier om via social media op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen rondom de Buchmesse 2020