Mediahuis Nederland zet mes in advertentie-afdeling
Mediahuis Nederland zet mes in advertentie-afdeling
Mediahuis Nederland gaat de sales-afldeing flink inkrimpen. Gedwongen door de afnemende advertentieomzet gaan er 70 van de 160 arbeidsplaatsen verloren. Reden van de dalende omzet is de corona crisis en de economische crisis die hieruit voortvloeit.
In het FD zegt cfo Koos Boot dat de uitgeverij er niet aan ontkomt om een harde re-organisatie door te voeren. De samenloop van omstandigheden dwint Mediahuis tot deze stappen, terwijl men de afgelopen jaren juist zonder re-organisaties en meer geleidelijk het personeelsbestand aan het inkrimpen was.
Boot: "Maar de coronacrisis loopt meteen door in een economische recessie. De ervaring leert dat we na een recessie niet meer terugkeren naar het oude niveau." De daling is volgens Boot 'fors; .
Hoe groot de terugval in de advertentieomzet is, wil Boot niet zeggen. Hij beperkt zich tot de kwalificatie 'fors'. Naast de crisis kampt Mediahuis Nederland ook met de transitie van print naar digitaal. Hoewel de digitale omzet groeit kan de daling van de omzet in print hier nog niet door worden gecompenseerd. Het verdwijnen van onder meer de papieren versie van Metro is hier ook het gevolg van.