Vorige week passeerde NRC een mijlpaal: de digitale oplage passeerde de papieren. Het aantal mensen dat gemiddeld per dag een betaald recht heeft op digitale toegang tot NRC-journalistiek overtrof het aantal mensen dat recht heeft op een papieren krant.
Ombudsman Sjoerd de Jong vond dat een moment om even bij stil te staan. "Her en der werd gedacht dat de krant de Titanic zou volgen, maar het schip stoomt dus door, harder zelfs. De meeste abonnees lezen overigens een combinatie, zoals digitaal door de week met papier op zaterdag."
"Pleitbezorgers van een ‘digitale strategie’, zoals hoofdredacteur Birgit Donker (2007-2010), hebben dus gelijk gekregen, al ging het met vallen en opstaan. Haar opvolger Peter Vandermeersch (2010-2019) zette aanvankelijk in op stijging van de papieren oplage, maar wendde later alsnog de steven naar digital first. Dat werd een succes, geholpen door de gewenning van Nederlanders aan betaalde online diensten als Netflix en Spotify. Ook de huidige hoofdredactie zet sterk in op het verder uitbouwen van een digitale nieuwsorganisatie."