Blink en DutchChannels ontwikkelen filmlessen voor 150.000 leerlingen.

Blink en DutchChannels ontwikkelen filmlessen voor 150.000 leerlingen.

Vanaf komend schooljaar krijgen meer dan 150.000 kinderen filmlessen aangeboden. Dit wordt een vast onderdeel in het lesmateriaal van Blink Wereld, de methode voor wereldoriëntatie van uitgeverij Blink. De filmlessen zijn ontwikkeld in samenwerking met video on demand bedrijf DutchChannels.

Film is een aansprekend en doeltreffend middel om de wereld te ontdekken en te begrijpen. Tevens is het essentieel dat kinderen in onze gemedialiseerde samenleving beeldtaal leren begrijpen. Als sneak preview is vanaf vandaag de film Snuf de hond in oorlogstijd met bijbehorende filmles beschikbaar op het digitale platform van Blink.

De kracht van film is groot. In het hedendaagse onderwijs – met een digibord in bijna ieder klaslokaal – kunnen films, series en documentaires bijdragen aan het vergroten van kennis over de wereld en het delen van gedachten en emoties rond verschillende thema’s. Om ervoor te zorgen dat film echt iets toevoegt in het onderwijs, is het cruciaal om de juiste content binnen een relevante context aan te bieden. Precies op dat vlak hebben Blink en DutchChannels elkaar gevonden. Het resultaat van deze samenwerking is een aanbod van 28 bijzondere filmlessen die aansluiten bij het lesmateriaal van Blink Wereld. De geselecteerde films en documentaires zijn voorzien van onderzoeksopdrachten die de lesstof verdiepen of vanuit een ander perspectief belichten.

Vanaf vandaag krijgen scholen alvast een voorproefje van het aanbod met de filmles bij de film Snuf de hond in oorlogstijd van de regisseurs Steven de Jong en Jan van den Nieuwenhuizen. Daarna volgen lessen bij documentaires zoals Of je worst lust en Netiquette en speelfilms zoals Dummie de Mummie en Kauwboy. 

Unieke samenwerking
”Door deze unieke samenwerking kunnen 1.600 basisscholen in Nederland, van groep 5 tot en met 8, na de zomervakantie aan de slag met deze effectieve vorm van onderwijs. Wij zijn ons netwerk van Nederlandse filmproducenten, distributeurs en omroepen dankbaar voor de ondersteuning bij dit project. Dankzij hen is het gelukt films en documentaires van hoge kwaliteit - ondergebracht op ons speciaal op het onderwijs gerichte streaming platform Flixy - geschikt te maken voor de jongste generatie in Nederland,” aldus Gerben Ras, initiatiefnemer en directeur van DutchChannels.

Lian van de Wiel, uitgever Blink Wereld: “Kinderen groeien op met bewegende beelden. Het is naast geschreven en gesproken taal de manier waarop we communiceren en leren over de wereld. Met deze filmlessen geven we kinderen een ander perspectief op de lesstof. Ze leren kijken, luisteren, praten en ideeën uitwisselen over wat ze gezien hebben. En ze leren ook hoe de taal van film werkt, over verhaalstructuur en filmtechniek. Kortom, in de filmlessen leren ze op een aansprekende manier meer over de wereld, over zichzelf en worden ze tegelijkertijd mediawijs.”

Toekomst
In de nabije toekomst zal het gebruik van film in het digitale platform van Blink verder worden uitgebreid binnen de nieuwe methodiek Blink Lezen. ”Het verbinden van kijken en luisteren aan lezen is de logische volgende stap,” blikt Lian van de Wiel vooruit. Gerben Ras: “Voor een leerkracht is het waardevol om lesmateriaal te hebben dat aansluit bij de belevingswereld van het ‘digitale kind’ en film hoort daar tegenwoordig gewoon bij.”

Beeld: https://www.truecolorlab.com/