Google lanceert een wereldwijd noodfonds om kleine en middelgrote nieuwsorganisaties te ondersteunen. Ook organisaties in Nederland komen in aanmerking voor het steunfonds. Doel is om lokale nieuwsvoorziening in deze crisistijd te ondersteunen.
Vanaf afgelopen woensdag staat het fonds open en partijen kunnen zich tot en met 29 april a.s. melden. Google behoudt zich wel het recht voor die periode aan te passen, dus geinteresseerde partijen wordt aangeraden zich zo snel mogelijk te melden. Bedragen die beschikbaar zijn liggen tussen een paar duizend euro voor hyperlocal organisaties tot meer dan 10.000 voor middelgrote organisaties.
De voorwaarden die Google hanteert:
De aanvrager moet een klein of middelgrote nieuwsorganisatie zijn die eigen nieuws produceert voor een lokaal publiek
De organisatie moet minsten 12 maanden bestaan cq. operationeel zijn
De organisatie moet ook digitaal te vinden zijn
De omvang van de organisatie is tussen 2 en 100 Fte, bedrijven met meer dan 100 Fte kunnen zich wel melden en worden apart door Google bekeken
De organisatie moet gevestigd zijn in de regio waar het zich op richt
Het gaat om nieuwsorganisaties; lifstyle, sport en b-to-b vallen er buiten
Het kunnen zowel profit al non-profit organisaties zijn en alle nieuwsmedia (krant, digitaal, radio, tv) kunnen zich aanmelden