ACM akkoord met overname Sanoma Media Netherlands door DPG Media
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vandaag aangegeven geen bezwaar te hebben tegen de overname van Sanoma Media Netherlands, al haar deelnemingen en Aldipress door DPG Media. De voorgenomen overname werd in december 2019 aangekondigd.
“Deze overname is een belangrijke versterking voor DPG Media, noodzakelijk in deze steeds verder digitaliserende wereld,” zegt CEO Erik Roddenhof van DPG Media. “Samen hebben onze bedrijven, los van synergievoordelen, een grotere slagkracht om producten beter en sneller digitaliseren. De merken van Sanoma passen goed bij DPG Media. We informeren, inspireren en entertainen elke dag miljoenen Nederlanders.”
Vertrouwde, sterke en geliefde merken, geworteld in Nederland, is wat Sanoma Media Netherlands met DPG Media verbindt. Uitgaven van beide bedrijven komen al decennialang dagelijks of wekelijks over de vloer bij miljoenen Nederlandse gezinnen. Sanoma is nu Nederlands grootste uitgever van magazines met meer dan één miljoen abonnees. Libelle, Margriet, vtwonen en andere merken van Sanoma zijn nu vooral succesvol als gedrukt magazine, maar hebben naar de overtuiging van DPG Media ook toekomst in het digitale tijdperk.
Digitaal platform NU.nl is, met een maandelijkse bereik van meer dan 8 miljoen bezoekers, een verrijking van het DPG-aanbod in nieuwsmedia. De combinatie met eigen nieuwsmedia geeft DPG Media de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers als Google en Facebook. Roddenhof: “Zij hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. DPG Media gelooft dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.”
CEO Erik Roddenhof verwacht dat het nog ongeveer 2 weken zal duren voordat de overname helemaal is afgerond. “Maar we kunnen niet wachten om te beginnen beide bedrijven te integreren en nieuwe producten voor de consument en adverteerder te ontwikkelen. Ik heb er veel zin in. Hoewel het nu een rare tijd is tijdens deze Corona crisis om daar aan te beginnen. Zowel bij Sanoma als bij DPG Media werkt nagenoeg iedereen vanuit huis keihard om onze media nog gewoon elke dag bij de consument te krijgen. Dat is nu onze eerste prioriteit en verantwoordelijkheid. Ik ben trots op al onze medewerkers dat dit tot nu toe heel goed lukt.