Facebook investeert $100 miljoen extra in journalistiek rond de coronacrisis
Facebook investeert $100 miljoen extra in journalistiek rond de coronacrisis
Journalistiek is in tijden van crisis essentieel. Mensen willen continu weten wat de laatste ontwikkelingen zijn en vooral hoe zichzelf en hun naasten het beste beschermen. Dat geldt ook voor de coronacrisis. Alleen gaat deze medische crisis gepaard met een economische crisis in wording, en lopen advertentie-inkomsten voor nieuwsmedia snel terug. Om de nood enigszins te lenigen steunt Facebook de nieuwmedia met 100 miljoen dollar.
Van dat bedrag wordt een kwart besteed aan een noodfonds voor nieuwssector en driekwart aan het verhogen van de vergoeding die Facebook betaalt voor het doorplaatsen van nieuws. Dat tweede geldt ook voor nieuwsorganisaties buiten de VS die hun content via Facebook News delen.
Het noodfonds richt zich voornamelijk op lokale nieuwsorganisaties die over corona berichten. Net als bij ons worden ook in andere landen de lokale media het hardst geraakt door de teruglopende advertentie-inkomsten. In de eerste ronde hebben alleen media uit de VS en Canada steun ontvangen.