RTL Group plust, RTL Nederland had minder goed jaar
RTL Group heeft in 2019 een hogere omzet en een hogere nettowinst behaald. Vooral de omzet uit streamingdiensten steeg in 2019 sterk. RTL Nederland had echter een minder goed jaar.
In heel 2019 steeg de omzet van RTL Group met 2,2 procent tot bijna 6,7 miljard euro. Onderaan de streep steeg de winst met 10,1 procent tot 864 miljoen euro. RTL Nederland deed het echter minder goed: de omzet daalde met 1,6 procent, met name door lagere inkomsten uit televisiereclame. Deze daling werd deels gecompenseerd door hogere inkomsten uit streamingdiensten.
Het resultaat daalde van 71 miljoen euro tot 54 miljoen euro, door de lagere omzet en hogere uitgaven aan Videoland.
Videoland
Streamingsdiensten, zoals Videoland, groeiden met bijna de helft tot 135 miljoen euro. Bij Videoland nam het aantal abonnees toe met 29 procent, terwijl zij 45 procent meer keken.
In de komende vijf jaar wil RTL het aantal betalende abonnees voor streamingdiensten in Nederland en Duitsland laten toenemen tot tussen de 5 en 7 miljoen. Afgelopen jaar waren dat er nog ruim 1,4 miljoen. De omzet moet dan minstens 500 miljoen euro zijn en er moet minstens break-even (geen verlies en geen winst) worden gedraaid.
Afgelopen jaar kreeg RTL er niet alleen meer abonnees bij voor streamingdiensten, de abonnees keken ook langer naar films en series. Bij Videoland ging de kijktijd met bijna de helft omhoog.