Noordhoff laat leerlingen meedenken over nieuwe leerlijn
“Hoe leer je leerlingen om zich staande te houden in een steeds sneller digitaliserende wereld?” Deze vraag is het uitgangspunt voor de start van een samenwerking tussen Noordhoff en Openbaar Onderwijs Groningen. Deze week vormde een hackathon het startschot voor een gezamenlijke verkenning van een leerlijn digitale geletterdheid.
Ruim 30 leerlingen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, leerkrachten en uitgevers werken samen ideeën uit voor digitale geletterdheid in het onderwijs. Niet eerder dachten leerlingen in zo’n vroeg stadium mee bij de ontwikkeling van leeroplossingen van de toekomst.
Digitale geletterdheid in het curriculum
De leerlingen komen van de scholen Karrepad, de Petteflet, Fenix, Montesorri Vaklyceum en de Internationale Schakelklas(ISK) van Openbaar Onderwijs Groningen. Openbaar Onderwijs Groningen organiseert de hackathon samen met uitgever Noordhoff. Het doel: ideeën opdoen voor digitale geletterdheid in het onderwijs. En dat meedenken is gewenst. Veel scholen zien digitale geletterdheid als speerpunt. Naar alle waarschijnlijkheid wordt digitale geletterdheid in 2024 een verplicht onderdeel voor alle basisscholen in Nederland. Het onderwijs stelt zichzelf nu de vraag: “Hoe geven wij digitale geletterdheid een plek in het curriculum?”
Basisonderwijs én voortgezet onderwijs
Deze nieuwe samenwerking biedt daarvoor een unieke kans. Openbaar Onderwijs Groningen is een koepel van scholen in onder meer het basis- en voortgezet onderwijs. Deze vind je zelden binnen één organisatie. Daarnaast is aanbieder van leeroplossingen Noordhoff dé kennispartner van leergierig Nederland. Een gezamenlijke hackathon maakt het mogelijk om een goed en breed fundament te leggen voor verdere ontwikkeling van nieuwe lesconcepten.
Akkelys Lukkes, lid College van Bestuur Openbaar Onderwijs Groningen: “Leerlingen groeien op in een wereld die vergaand gedigitaliseerd is; ook een deel van het sociale leven van onze leerlingen speelt zich online af. In onze maatschappij kun je veel zaken steeds vaker (alleen maar) digitaal ondernemen.
In het onderwijs is het daarom van belang dat leerlingen de juiste kennis opdoen en vaardigheden leren die hen helpen om hun plek te vinden in onze (digitale) samenleving. Onderwijs heeft dus een cruciale rol om onze leerlingen met gelijke kansen te laten opgroeien tot zelfstandige jongvolwassenen die bewust met alle nieuwe mogelijkheden kunnen omgaan.
Ook Kees Karremans, General Manager voortgezet onderwijs bij Noordhoff ziet het belang van digitalisering: “We moeten de jeugd helpen met juiste tools en vaardigheden, zodat zij zich goed en veilig kunnen redden in de digitale wereld. Dit doen we door ze al vroeg actief in aanraking te brengen met dit onderwerp, door bijvoorbeeld deze hackathon. We zijn trots op onze bijdrage en zien heel veel mooie kansen voor het onderwijs."
Dat stemt projectleider Koen Buiter van Openbaar Onderwijs Groningen tevreden: “We zijn blij dat een grote partij als Noordhoff met ons wil samenwerken aan digitale geletterdheid. De samenwerking is een mooie concretisering van het netwerk dat er in Groningen bestaat op het gebied van onderwijsinnovatie.”
Presentatie
De leerlingen gaan aan de slag met het onderwerp digitale geletterdheid. Ze behandelen thema’s als de lesvorm en de inhoud. Daarnaast denken ze na over de doorgaande lijn van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. De opdrachten worden uiteindelijk gepresenteerd door de leerlingen op 20 maart in het Groninger Forum.