New Skool Media stopt met deelname Blendle

New Skool Media stopt met deelname Blendle

Uitgever New Skool Media trekt zijn titels terug uit online-kiosk Blendle. Reden is dat de uitgever het nieuwe verdienmodel van Blendle te veel risico op kannabaliseren geeft. Om die reden trok de uitgever eerder al Elsevier Weekblad terug uit Blendle.

New Skool Media heeft nu ook de titels Fiets, KIJK en Roots stopgezet. Het nieuwe verdienmodel van Blendle, waarbij gebruikers voor 10 euro per maand toegang krijgen tot geselecteerde krantenberichten en alle tijdschriften, is de directe aanleiding.

"We waren erg gecharmeerd van het idee van betalen per artikel”, licht CEO Erwin van Luit toe. “Daarmee konden we een nieuwe doelgroep aanboren, terwijl we daar ook nog wel wat geld aan overhielden. Rijk werden we daar niet van. In een topjaar leverde die losse verkoop via Blendle ons zo’n 30.000 euro op."

Van Luit ziet drie problemen bij het nieuwe model: een toegenomen risico op kannibalisatie, vooral bij Elsevier Weekblad. "Waarom zouden lezers een abonnement bij ons nemen als ze bij Blendle ook nog toegang krijgen tot andere tijdschriften?"
ndere redenen om te stoppen met de digitale kiosk zijn de opbrengsten en het gebrek aan customer ownership. "Bij artikelen die via Blendle Premium worden gelezen weten we niet wie onze klanten zijn. En die informatie wil ik wel graag hebben."

New Skool Media experimenteer zelf al een tijdje met online verdienmodellen, waarbij vooral de resultaten bij Elsevier Weekblad en Beleggers Belangen positief zijn. Bij andere titels wordt ook geexperimenteerd met betaalmuren en/of registratiemuren.

Blendle laat weten dat er na het vertrek van New Skool Media nog steeds vijftig tijdschrifttitels in de kiosk staan die onbeperkt gelezen kunnen worden.

Bron: Villamedia