Sanoma: minder omzet en winst in 2019

Sanoma: minder omzet en winst in 2019

Sanoma Nederland sluit 2019 af met een lagere omzet en eveneens een daling van de winst Dat blijkt uit de jaarcijfers die het bedrijf bekend heeft gemaakt. Eind 2019 werd bekend dat Sanoma verkocht is aan DPG Media.

De omzet vorig jaar bedroeg 368 miljoen euro terwijl in 2018 er nog een omzet van 424 miljoen behaald werd. Sanoma boekte een afschrijving van 105 miljoen gerelateerd aan de verkoop van zijn Nederlandse bladen. In 2019 werd Mood for Magazines (Linda.) aan Talpa Network verkocht.

De verkoop door DPG Media wacht nog op goedkeuring van de mededingingswaakhond Autoriteit Markt en Consument (ACM). Die onderzoekt nog welke gevolgen de overname heeft voor onder meer freelance journalisten. Sanoma gaat de opbrengst van die verkoop gebruiken om zijn schulden te verminderen en aankopen op het gebied van educatie.

President en CEO Susan van Duinhoven laat weten dat de Finse uitgever zich met focus op educatie en de media-operatie in het 'thuisland' opmaakt voor verdere groei.