Overname Bruna door Audax definitief afgerond
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft goedkeuring verleend aan de voorgenomen krachtenbundeling van Bruna en Audax Groep. Daarnaast hebben Shared Stories Group en Audax Groep de overname afgerond. Bruna wordt een leidend merk onder de vlag van Audax Groep.
In december vorig jaar kondigden SSG - 100% eigenaar van Bruna - en Audax het voorgenomen samengaan aan. Bruna heeft in Nederland 273 vestigingen, voornamelijk franchisewinkels. Op het hoofdkantoor werken zo'n 85 mensen. De combinatie van beide organisaties krijgt een omzet van €350 miljoen euro, 1.700 medewerkers en een retailnetwerk van zo'n 1.300 winkelpunten. Bruna blijft onder de eigen naam actief op de Nederlandse markt.
Hubert de Leeuw, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audax Groep: "Deze krachtenbundeling is een volgende stap in de ontwikkeling van Audax, als familiebedrijf met haar wortels sterk in tijdschriften en boeken zijn wij klaar voor een nieuwe toekomst."
Casper de Nooijer, CEO van Audax Groep: "De afronding van de overname is voor ons het startsein om aan de feitelijke integratie van de ondernemingen te beginnen. Wij verwachten samenvoeging van teams, processen en systemen in juni af te ronden."
Stefan Hutten, de huidige CEO van Bruna en beoogd CCO en lid van de Raad van Bestuur van Audax Groep: "De retailformule van Bruna past naadloos binnen het portfolio van Audax en kan zich door de ketenkracht van Audax verder ontwikkelen. We zijn blij dat we kunnen starten met de integratie."
Bruna leidend merk binnen Audax Groep
Audax Groep - zakelijk platform voor logistieke retail - richt zich op het creëren, vermarkten, verspreiden en verkopen van tijdschriften, boeken en andere alledaagse producten en diensten. Onder de vlag van Audax zijn onder andere de (franchise)labels AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage en Toys2Play actief. Bruna wordt een leidend merk onder de vlag van Audax Groep. Beide partijen verwachten door schaalvoordelen, een grotere inkoopkracht en gecombineerde knowhow sterker en efficiënter in de markt te opereren. Het samengaan zorgt voor optimalisatie en kwalitatieve versterking van het gecombineerde retailnetwerk in steden, dorpen en high traffic locaties zoals stations en vliegvelden.