NDC Mediagroep: in 2020 meer omzet en winst, met minder personeel
NDC mediagroep zet voor 2020 in op een hogere omzet en winst. Om dat te kunnen realiseren moet er echter wel gesneden worden. Pier Baarsma lichtte de plannen toe op de nieuwsjaarbijeenkomst.
Baarsma gaf aan dat in het concern 'de euro niet regeert' en dat de aandeelhouders naar de lange termijn kijken, maar om NDC klaar te maken voor de toekomst zijn volgens hem wel ingrepen nodig. 2020 is het jaar van de hefboom volgens Baarsma: de inzet is een besparing van 7 miljoen euro en 6 miljoen aan nieuwe omzet.
De NDC-directie wil het personeelsbestand verjongen en terugbrengen van 640 mensen naar 580. Volgens Baarsma is de helft van die beoogde 60 banen al gerealiseerd en dat betekent dat er nog zo'n 30 mensen extra hun baan kwijt zullen gaan raken.
Baarsma wijst er op dat het concern de afgelopen jaren stevig is uitgebreid. NDC nam Boom uitgevers Nieuwsmedia over en heeft daarnaast onder meer ook een reclamebureau en een video-productie bedrijf in het concern opgenomen. Daarmee is NDC inmiddels meer dan een krantenbedrijf volgens Baarsma
Hoewel NDC het redelijk goed doet als het gaat om abonnees, wil Baarsma niet alleen afhankelijk zijn van die inkomsten. Ook bij NDC staan de abonnementen onder druk, hoewel het teruglopen ervan nog meevalt. Het mediabedrijf zoekt andere inkomstenbronnen, bijvoorbeeld in koffie, thee en wijn. Een energiedeal zou volgens Baarsma ook een optie kunnen zijn.
De algemeen directeur koerst voor dit jaar op een EBITDA (operationele inkomsten met aftrek van rente en belasting) van 7 miljoen euro op een omzet van minimaal 117 miljoen euro.