Selfies Award voor self-publishing breidt uit naar USA
The Selfies Book Awards die door Bookbrunch in 2018 in de UK zijn gelanceerd, krijgen ook een variant in de USA. Bookbrunch gaat daar samenwerken met het gerenommeerde vakblad Publishers Weekly.
De awards komen in de USA onder de hoede van BookLife, het onderdeel van Publishers Weekly dat zich bezighoudt met self-publishing. De winnaar krijgt $1000 en een advertentiepakket ter waarde van $ 5000, te besteden in de uitingen van Publishers Weekly. Inzenden kost wel $50 per titel, dus de awards bedruipen in zekere zin zichzelf en een cynicus zou kunnen zeggen dat het enigszins een sigaar uit eigen doos is.
Het doel van de awards is om nieuw talent te ontdekken en de beste self-publishing auteurs in het zonnetje te zetten. Daarnaast is het ook de bedoeling dat de prijs er voor gaat zorgen dat self-publishing auteurs een voet tussen de deur krijgen in de reguliere boekenmarkt.
De eerste editie zal slechts één categorie bevatten, fictie voor volwassen, maar het uitgangspunt is wel dat de komende jaren meer categorieën, zoals kinderboeken en non-fictie, opgenomen zullen worden.
De jury zal in mei van dit jaar komen met een shortlist, de prijsuitreiking zal een maand later zijn op het jaarlijkse congres van de American Library Association.
De titels die ingezonden worden moeten geschreven zijn door in de US wonende auteur en moeten vanzelfsprekend aantoonbaar in eigen beheer uitgegeven zijn. De jury zal de inzendingen beoordelen op een aantal punten. Vanzelfsprekend allereerst of de kwaliteit van het verhaal, maar daarnaast zullen ook zaken als uitvoering (vormgeving, drukkwaliteit e.d.), omslagen en blurbteksten en de marketing-inspanningen van de auteur meegenomen worden.