Christelijke media-bedrijven starten Maand van de Bijbel
Eind januari start de Maand van de Bijbel. Deze maand is een initiatief van Uitgeverij Royal Jongbloed en Adveniat, waar ook andere organisaties zoals het Nederlands Bijbelgenootschap, het Nederlands Dagblad, de Internationale Bijbelbond, Friesch Dagblad/Het Goede Leven, Nederlands Dagblad en Byblos aan deelnemen.
De maand start met de presentatie van een essay van Jacobine Geel. De Maand van de Bijbel loopt tot en met Valentijnsdag, 14 februari en begint als een evenement in de Abdij van Egmond op 24 januari 2020. Daar zijn de hele dag workshops over en met de Bijbel en wordt de dag afgerond met de presentatie van het essay van Jacobine Geel.
Pieter de Boer is uitgever bij Royal Jongbloed te Heerenveen en legt uit dat er bewust voor gekozen is om klein en bescheiden met deze maand te beginnen.
"Ooit is het zo ook begonnen met de Maand van de Spiritualiteit. De kracht zit juist in het bescheiden begin. We hebben geen overspannen verwachtingen. We willen met deze maand van de bijbel juist zichtbaar maken hoe de Bijbel nog leeft in katholieke kerken en protestantse gemeenten en meer verbindt in denominaties dan vaak wordt gedacht. Dit initiatief valt in de Week van de Eenheid van de Christenen. We proberen zichtbaar te maken hoe de Bijbel christenen bezielt en verbindt."
Voor Pieter de Boer heeft de keuze voor deze Maand voor de Bijbel nog een andere waarde. Hij merkt aan het succes van bijzondere edities van Bijbels dat steeds meer Nederlanders dit oudste boek der boeken ook als cultuurwaarde zien.
"We hebben tegenwoordig Bijbels voor verschillende doelgroepen en bij diverse evenementen. Dat reikt verder dan geloof en kerken, maar bevestigt ook dat maatschappelijke groepen aan de Bijbel culturele waarde toekennen. Het hoort blijkbaar bij de subculturen van onze samenleving dat de Bijbel ook van betekenis is. Dat is een interessante ontwikkeling die niets afdoet aan de religieuze betekenis, maar de uniciteit van de Bijbel alleen maar groter maakt. Blijkbaar hoort de Bijbel bij je leven, als vrouw, als lezer, als kloosterbezoeker", zo geeft Pieter de Boer een toelichting op die culturele waarde.
Leo Fijen is uitgever/directeur bij de katholieke uitgeverij Adveniat. Hij sluit zich graag aan bij de woorden van Pieter de Boer: "Samen hebben we in het verleden de Maand van de Spiritualiteit opgezet, ook met voorzichtige stappen. Dat geeft meer ruimte om door te groeien. Wij doen graag mee omdat we merken dat er onder christenen steeds meer behoefte komt aan expliciete verkondiging. We worden opgeroepen een persoonlijke relatie met Christus aan te gaan en vanuit die verbondenheid leerlingen te maken. Dat lukt niet zonder de Bijbel. En deze periode van eind januari past heel goed, want paus Franciscus heeft voor het eerst aan katholieken een Bijbelzondag gegeven, 26 januari. Hoe mooi is het dan om rond deze zondag de Maand van de Bijbel in het leven te roepen."
Ook de Internationale Bijbelbond heeft zich aangesloten bij het initiatief van de Maand van de Bijbel. Directeur Bert de Jong: "Wij hebben als motto: “Laat de Bijbel spreken”. Dat betekent dat we steeds weer opnieuw zoeken naar de verbinding tussen de boodschap van de Bijbel en het leven van iedere dag. Dat doen we door onze uitgaven en onze bijbelleesgids Leidraad. Betrokken zijn bij het gezamenlijke initiatief voor een Maand van de Bijbel is daarom voor ons een vanzelfsprekendheid."
Dit bescheiden begin geeft, aldus Leo Fijen, ook ruimte voor partners om mee te doen. Het Nederlands Dagblad, Friesch Dagblad, het Nederlands Bijbelgenootschap, de Internationale Bijbelbond en Byblos doen vanaf de start mee. Maar de initiatiefnemers hopen dat andere organisaties op het gebied van Bijbel en christelijke media willen aansluiten. In deze Maand worden elke week activiteiten georganiseerd. De finale is op Valentijnsdag in de Abdij van Berne, met een dag die in het teken staat van Bijbelse Liefde.