Oplage tijdschriften: Kleine daling in totaal, plussen bij veel titels

Oplage tijdschriften: Kleine daling in totaal, plussen bij veel titels


Mannen- en vrouwenbladen
De mannenbladen hebben het in het eerste kwartaal van 2011 goed gedaan ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Aktueel Man heeft het in dit segment het beste gedaan met een stijging van 26,1% naar 31.562 exemplaren. Ook FHM (+23%), Men’s Health (+14,1%), Bright (+3,8%), en BLVD Man (+2,1%) zijn vooruit gegaan.

Bij de vrouwenbladen mogen Royalty en AvantGarde zich de kampioenen van het eerste kwartaal noemen, de totaal verspreide oplage van AvantGarde steeg met 45,7% naar 45.198 exemplaren. Die groei was voor een groot deel te danken aan een eenmalige sample actie. Royalty steeg met 95,7% naar 40.679 exemplaren, eveneens dankzij een sample actie én een stijging in losse verkoop en abonnementen. Ook een goed begin van het nieuwe jaar voor Knippie (mede dankzij gestegen losse verkoop naar 31.882, +34,7%), LINDA. (173.551, +16,4%) Beau Monde (71.733, +11,0%), Grazia (93.178, +10,4%), Glossy (66.663, +6,5%), Glamour (148.314, +3,8%) en JAN (70.206, +2,8%).

Woonmagazines
Zoals vaker in de winter hebben de woonbladen het in het eerste kwartaal prima gedaan. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is er vooruitgang voor Home and Garden (54.632, +18,8%), Residence (31.062, +14,7%), Ariadne at Home (99.983, +11,2%), 101 Woonideeën (75.170, +5,6%), Seasons (104.931, +3,8%) More Than Classic (47.568, +3,7%), en VT Wonen (124.766, +3,7%).

Jongeren
Het segment van de jongerenbladen groeit verder door met plussen voor Meiden Magazine (51.151, +13,6%), Hoe overleef ik (51.471, +2,6%), Girlz! (95.025, +2,1%) en ook 'good old' Tina blijft onverwoestbaar (49.894, +10,1%).

Opmerkelijke stijgers
Dankzij veel nieuwe abonnees en extra verspreiding via de leesmap steeg de oplage van Autovisie (57.606, +36,8%). Flow zag de oplage stijgen met 12,9% naar 68.454 exemplaren. Bij de omroepbladen een plus voor KRO Magazine (133.559 +2,4%) en de VPRO gids (215.776, +1,4%). Bij de opiniebladen blijft De Groene Amsterdammer doorgroeien: met 16,1% naar 20.720. Ook Kassa blijft het prima doen: met 24,8% naar 44.722