Audax neemt Bruna over

Audax neemt Bruna over

Audax neemt de 273 winkels van boekhandel Bruna over. Dit hebben beide bedrijven maandagavond bekendgemaakt. Hoeveel er betaald wordt voor de overname is er niet bij vermeld. Audax is onder meer eigenaar van de AKO en Marskramer. De  consequenties voor de in totaal 1300 eigen winkels, 1700 werknemers en franchisenemers van Audax en Bruna zijn ook nog niet duidelijk.

Bruna blijft onder zijn eigen naam actief, als onderdeel van de Audax Groep. Het moederbedrijf krijgt daarmee een omzet van ongeveer € 350 miljoen per jaar. De mededingingsautoriteit moet zich nog wel over de overname uitspreken.

Bruna is de afgelopen jaren vaker van eigenaar gewisseld. De laatste tijd was het in handen van de Shared Stories Group, daarvoor van PostNL en ING.

Bruna heeft in Nederland momenteel 273 vestigingen, voornamelijk franchisewinkels. Op het hoofdkantoor werken zo'n 85 mensen. Door het voorgenomen samengaan krijgt de combinatie van beide organisaties - straks verenigd in Audax Groep - een omzet van €350 miljoen euro, 1.700 medewerkers en een retailnetwerk van zo'n 1.300 eigen winkels, franchisenemers en aangesloten ondernemers. Bruna blijft onder de eigen naam actief op de Nederlandse markt. De transactie is onder andere onderworpen aan de goedkeuring van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 afgerond. Partijen maken geen financiële details bekend. 
  
Audax Groep - zakelijk platform voor logistieke retail - richt zich op het creëren, vermarkten, verspreiden en verkopen van printmedia en andere producten en diensten. Onder de vlag van Audax zijn onder andere de (franchise)labels AKO, The Read Shop, Marskramer, Plantage en Toys2Play actief. Bruna wordt een leidend merk onder de vlag van Audax Groep. Beide partijen verwachten door schaalvoordelen, een grotere inkoopkracht en gecombineerde knowhow sterker en efficiënter in de markt te opereren. Het samengaan zorgt voor optimalisatie en kwalitatieve versterking van het gecombineerde retailnetwerk in steden, dorpen en high traffic locaties zoals stations en vliegvelden. 
  
Stefan Hutten, CEO van Bruna: "De retailformule van Bruna past naadloos binnen het portfolio van het nieuwe Audax en kan zich door de ketenkracht van Audax verder ontwikkelen. Daarnaast leveren onze mensen met hun specifieke expertise bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce een waardevolle bijdrage aan de gecombineerde organisatie." 
  
Casper de Nooijer, CEO van Audax: "Met deze krachtenbundeling werken wij verder aan de toekomstbestendigheid van zowel Bruna als de Audax-organisatie. Het combineren van inkoopkracht, logistieke voordelen en het samenbrengen van talentvolle mensen levert grote voordelen op. Bruna is een iconisch merk en gaat binnen Audax Groep een prominente rol vervullen in de verdere uitvoering van onze strategie als logistieke retailer."