Derde kwartaal Sanoma is iets minder
Sanoma heeft haar resultaten voor het derde kwartaal bekend gemaakt. Voor het segment Media in Nederland, daalde de omzet naar € 87,4 miljoen. Dat is een daling van € 8,6 miljoen euro. Rekening houdend met de verkoop van LINDA., Head Office en afstoting van Home Deco was er met de continuerende activiteiten een omzetdaling van € 4,6 miljoen.
Volgens Sanoma wordt de omzetdaling veroorzaakt door btw-verhogingen en het terugbrengen van het aantal publicaties met als gevolg minder reclame-omzet. Daar staat tegenover dat de digitale reclame-omzetten van nieuwssite NU.nl gegroeid zijn. De operationele EBIT-winst bedroeg € 12,8 miljoen.
Sanoma haalt € 31,7 miljoen omzet uit abonnementen op bladen, € 16 miljoen uit de losse verkoop en € 15,7 miljoen uit de reclameverkoop. Van de totale omzet komt € 20,6 miljoen uit non-print omzet. Geheel Sanoma behaalde een kwartaalomzet van € 372,2 miljoen met € 59,2 miljoen netto winst en € 83 miljoen aan operationele EBIT-winst. Daarmee behaalde het bedrijf over het geheel mindere resultaten dan over hetzelfde kwartaal in 2018.
Op 13 september 2019 werd Sanoma officieel eigenaar van de educatieve uitgeverij Iddink; het effect hiervan zal in het vierde kwartaal merkbaar worden. Ondanks de tegenvallende resultaten in het derde kwartaal denkt Sanoma over geheel 2019 eenzelfde resultaat te behalen als in 2018. Daarmee baseert Sanoma zich op het consumentenvertrouwen en de advertentiemarkten in Finland en Nederland.