NU maakt nieuws toegankelijk voor kinderen en jongeren

NU maakt nieuws toegankelijk voor kinderen en jongeren

Kinderen zitten net als bijna iedereen de halve dag op internet en komen daar overal nieuws tegen, meestal in vormen die niet bij hun leeftijd passen. Daarom introduceert NU.nl NUjunior, een site speciaal voor basisschoolkinderen, met nieuws dat speciaal voor hen wordt gemaakt. Voor jongeren op de middelbare school komt er checkNU, een apart kanaal op Instagram dat het nieuws voor hen relevant, toegankelijk en begrijpelijk gaat maken.

NUjunior

NUjunior is een aparte site, gemaakt door de mensen achter NU.nl, maar met een eigen team van redacteuren. Het is gericht op kinderen in de leeftijd van zeven tot twaalf jaar.

“We bereiken elke maand al ruim 100.000 kinderen in deze leeftijdscategorie“, vertelt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. “Maar de berichten op NU.nl zijn natuurlijk niet op ze afgestemd, zowel qua taal- als beeldgebruik. We zetten met NUjunior iets neer dat écht voor hen is. Want hoewel kinderen meer dan ooit in aanraking komen met het nieuws, zijn er weinig plekken waar het ook speciaal voor hen gemaakt wordt.” NUjunior brengt, net zoals NU.nl, zowel zwaar als licht nieuws: van de Brexit tot de nieuwste boyband. “We willen het nieuws ook graag mét de kinderen maken, want kinderen weten zelf heel goed wat ze willen.”

checkNU

Op Instagram gaat checkNU van start, een kanaal dat het nieuws relevant, toegankelijk en begrijpelijk gaat maken voor jongeren op de middelbare school. “Heel veel nieuws is belangrijk voor jongeren“, zegt hoofdredacteur Hoekman. “Denk aan de basisbeurs, lerarenstakingen en jeugdzorg. Maar dat nieuws wordt nu vooral gemaakt voor volwassenen, waardoor het veel middelbare scholieren niet bereikt. Wij vinden het van groot belang dat kwalitatief nieuws voor iedereen beschikbaar is. Zeker bij deze jongere doelgroep ligt er voor ons een kans en een opdracht om betrouwbaar nieuws te brengen.”

CheckNU vertaalt het nieuws van NU.nl op Instagram. Volgers van het kanaal hebben invloed op de berichtgeving; zo worden jonge reporters gevraagd een actieve bijdrage te leveren met eigen video’s.