Bookaroo als tegenwicht voor Bol.com
Das Mag had als uitgever een moeizame relatie met Bol.com. Zo ver zelfs dat men nu met Bookaroo probeert een tegenhanger te creëren voor de online boekhandel met als doel de fysieke boekhandel te ondersteunen.
De opzet is simpel: de klant bestelt zijn/haar boek bij Bookaroo (een online webshop) en de bestelling wordt doorgespeeld aan een deelnemende boekhandel in de buurt van de klant. Aan die boekhandel is het de taak de bestelling verder af te ronden. Als die boekhandel niet reageert binnen een bepaalde tijd wordt de bestelling verder uitgezet binnen boekhandels in de regio. Als er helemaal geen reactie komt, dan wordt het boek uiteindelijk vanuit het CB naar de klant gestuurd.
De site gaat 3 juli online en moet binnen twee weken 10.000 boeken hebben verkocht. Zo niet, dan gaat na 17 juli de stekker er weer uit. Het verdienmodel van Bookaroo lijkt enigszins idealistisch, slechts 5% van elk verkocht boek gaat naar Bookaroo, dat is nodig om het platform in ieder geval in de lucht te houden. Volgens Toine Donk van Das Mag is de opzet ook om de boekhandel te ondersteunen en te zorgen dat de fysieke boekhandels niet ten ondergaan in het online geweld (vooral van Bol.com).
Er hebben zich inmiddels meer dan 100 boekhandels aangesloten.
De spannende vraag is nu: is het concept onderscheidend genoeg om te slagen...?