Elsevier Weekblad verandert naam in EW
Elsevier Weekblad gaat per 1 december 2020 EW heten. De naamsverandering is nodig, omdat de eigenaar van de merknaam ‘Elsevier’, het Britse uitgeefconcern RELX, deze exclusief wil gebruiken voor zijn internationaal opererende wetenschappelijke uitgeverij Elsevier.
Vooruitlopend op deze naamsverandering, introduceert het weekblad per 1 juni aanstaande een nieuw logo. Dat bestaat uit de letters EW met daaronder Elsevier Weekblad. ‘De journalistieke koers van het blad blijft ongewijzigd,’ aldus hoofdredacteur Arendo Joustra.
Begin 2019 is de vormgeving van het blad opgefrist en zijn nieuwe rubrieken toegevoegd. Het blad kiest veelvuldig thema’s die elders in de media niet, onvoldoende of pas veel later aan bod komen.
RELX is nog voor eenderde eigenaar van het weekblad, de overige aandelen zijn sinds december 2016 in handen van twee investeerders, die ook eigenaar zijn van New Skool Media, de op een na grootste tijdschriftenuitgever van Nederland. Het is de bedoeling dat na de naamsverandering van eind 2020 RELX zijn aandelen binnen een jaar aan New Skool Media verkoopt.
Het weekblad had zijn naam tot 1 december 2024 kunnen behouden, maar had daarvoor dan 1 miljoen euro per jaar moeten betalen. Dat geld steekt het blad – dat vanaf de oprichting winstgevend is en geen subsidies van overheden accepteert – liever in journalistieke producties, aldus uitgever Erwin van Luit.