DPG (Persgroep) gaat data-driven redactie intensiveren
DPG Media gaat samenwerken met de Nederlandse startup SmartOcto.com om het datagedreven werken op alle redacties te intensiveren. Het Nederlandse systeem analyseert in real-time de cijfers van verhalen op alle relevante platforms en geeft per verhaal advies over de route naar meer journalistieke impact.
Het nemen van redactionele beslissingen op basis van data spelen een steeds belangrijkere rol op de redacties van DPG Media.
Directeur journalistiek Erik van Gruijthuijsen: "We willen impact. Een systeem dat niet alleen snel de cijfers laat zien, maar in real time met journalisten meedenkt over de volgende stappen is daarbij cruciaal. SmartOcto heeft die geautomatiseerde intelligentie en de journalistieke achtergrond die daarbij hoort."
Erik van Heeswijk, SmartOcto CEO: "We gaan verhalen, voorpagina’s en video’s meten, headline AB-testen; ons systeem gaat geautomatiseerd tips verstrekken aan veel van de grootste redacties van Nederland. Dat is voor media-innovatie een niet te onderschatten stap. En uiteraard ook voor ons. Hier hebben we als team jaren naartoe gewerkt."
De startup SmartOcto werd in 2015 opgericht door Rutger Verhoeven en Erik van Heeswijk. Zij besloten op basis van vele jaren journalistieke ervaring dat analytics voor storytellers meer actiegericht moet worden.
Eind 2018 heeft SmartOcto in samenwerking met Fabrique, DPG Media en Omroep Brabant een nieuwe functionaliteit voor de journalistieke redacties ontwikkeld. Tentacles is een toepassing om websites te optimaliseren en koppen te testen.