NNP reikt jaarlijkse prijzen lokale nieuwsmedia uit
Janneke Kok, Dick Aanen en André Bijl van Het Kontakt ed. Leerdam/Vianen hebben de NNP-prijs voor Nieuwsbladjournalistiek 2019 gewonnen met ‘Verkiezingen Vijfheerenlanden’
Een actuele serie artikelen over de gemeenteraadsverkiezingen in de nieuwe fusiegemeente Vijfheerenlanden, die grote gevolgen zouden kunnen hebben voor deze deels streng gelovige gemeente. De omstreden koopzondag, een vertrekkende wethouder en een burgemeester die kansrijk leek om waarnemend burgemeester te worden. Items, waarmee de schrijvers handenwringend aan het werk gingen. Pakkend geschreven, gebruik makend van alle beschikbare media en goed vormgegeven. ‘Zulke kranten worden gevreten oordeelde de jury.
De jury bestond dit jaar uit Froukje Nijholt-de Haan, Miranda van Dijk-Kedde, Simon Hofland en dr. Lou Lichtenberg.
Daarnaast werden de NNP-prijs voor de Nieuwsbladfotografie en de A.M. Banda-prijs uitgereikt. De winnende foto van de Prijs voor de Nieuwsbladfotografie was voor Nico van Ganzewinkel van het Kontakt ed. Vianen met de foto ‘Advocaat van Asia Bibi die in Vianen de internationale pers te woord staat’.
De jury bestond uit Jeroen Wielaert, Joost Berends en Merijn Stillebroer.
De A.M. Banda-prijs, de prijs voor het beste commerciële initiatief, ging naar De Texelse Courant met ‘best gewaardeerde restaurants’. De jury was vooral gecharmeerd van het gegeven dat deze methodiek op meerdere branches in de toekomst kan worden toegepast. Op het onderdeel continuïteit scoorde deze inzending goed omdat dit thema jaarlijks kan worden herhaald.
De jury bestond uit Remko Poggenklaas, Ted Hobma en Dies van ’t Leven.
De NNP is de landelijke organisatie van lokale nieuwsmedia, waarbij zo’n 40 uitgeverijen zijn aangesloten. De Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek, de Prijs voor de Nieuwsbladfotografie en de A.M. Banda-prijs worden jaarlijks uitgereikt en zijn bedoeld ter onderstreping van het vaak hoge niveau van de lokale nieuwsmedia in zal zijn facetten en als stimulans om diezelfde lokale nieuwsmedia nog nadrukkelijker op de kaart te zetten, als mediatypen die aan de voet van de samenleving invulling geven aan een kwalitatieve, brede en continue nieuwsvoorziening.