Uitgeverijen in USA vechten om Mueller Report
Het wordt door sommigen nu als historisch omschreven: het onderzoeksrapport van Robert Mueller over de vermeende inmenging van Rusland bij de Amerikaanse Presidentsverkiezingen. Uitgeverijen verdringen elkaar om de eerste en beste uitgave te verzorgen.
Mueller en zijn team onderzoeken al bijna twee jaar of er geheime afspraken bestonden tussen Moskou en het campagneteam van Trump in de vermeende Russische pogingen om de presidentsverkiezingen van 2016 te beïnvloeden. Het rapport wordt een dezer weken verwacht.
Skyhorse Publishing, dat al een aantal overheidsrapporten heeft uitgegeven, heeft al een team klaar staan om het boek zo snel mogelijk op de markt te brengen. Er is al een omslag klaar (zie afb. hieronder) en een voorwoord is ook al geschreven. Topman Tony Lyons neemt als voorbeeld het publiceren van de Watergate Tapes in de jaren 70, waarbij een eerste oplage van 350.000 was gemaakt terwijl de vraag meer dan 500.000 was. Als goed Amerikaans zakenman koppelt hij een idealistische kijk direct aan een commerciële: "We know that making the Mueller Report instantly available will be both a public service and good business".
Die 'good business' is echter allerminst gewaarborgd, want er is nog een kaper op de kust. Een dag na Lyons aankondiging kwam ook Scribner, een imprint van Simon & Schuster, met het bericht dat men het rapport gaat uitgeven. Scribner gaat daarbij samenwerken met de Washington Post en wil het rapport zowel als paperback als e-book gaan uitgeven.
Het e-book zou er er al binnen 2 to 3 dagen na openbaarmaking moeten zijn en de paperback ongeveer na een week. Naast het rapport zelf zal hun uitgave ook stukken van de Washington Post bevatten en een inleiding van de redacteuren van de Post die het proces voor de krant gevolgd hebben.
Het wachten is dus nu op het openbaar maken van het rapport door Robert Mueller...