Strijd tegen nepnieuws geen kans zonder investeringen mediasector
Van der Meulen: ‘We moeten investeren in onafhankelijke journalistiek, in maatschappelijke media die de samenleving een stem geven en in programma-aanbod waarvoor extra geld nodig is: drama, documentaires, series, eigen formats, wetenschapsprogramma’s. En in techniek, innovatie en de bouw van nieuwe distributienetwerken, een gezamenlijk on demand platform voor alle Nederlandse producties, onafhankelijke sociale media en platforms.’
Volgens Van der Meulen moet er ook meer geld dat verdiend wordt aan het produceren, doorgeven en exploiteren van media teruggesluisd worden naar de mediasector zelf. ‘Er zit genoeg ruimte in de nog steeds torenhoge rendementen van commerciële partijen. We moeten een hogere bijdrage van providers eisen voor doorgifte van programma’s en de inkomsten van Google, Youtube en Facebook belasten.’
Voor de VPRO is het erop of eronder het komende jaar, aldus Van der Meulen. ‘Wij zullen moeten aantonen dat een bestel zonder onafhankelijke omroepen ondenkbaar is. Dat zullen anderen niet voor ons doen. En we zullen het tij moet keren binnen de NPO zelf. Want we worden door de NPO te veel beperkt in de bijdrage die we kunnen leveren aan het publieke media-aanbod.’
Foto: Lennart van der Meulen credit Merlijn Doomernik