Winst Sanoma Media Nederland groeit in Q3

Winst Sanoma Media Nederland groeit in Q3

Ook internationaal doet Sanoma goede zaken. Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma Group: “Sanoma Group laat in het derde kwartaal bij alle onderdelen goede resultaten zien. Twee weken geleden gaven we ook al aan dat de winstgevendheid van Sanoma Group in 2018 hoger uit zal komen dan verwacht. De huidige koers van focus op onze klanten, selectief investeren in het verder uitbouwen van onze merken en kostenbeheersing zetten we dan ook voort.”

Finland
Sanoma Media Finland kon dit kwartaal direct profiteren van de festival-business na de acquisitie van N.C.D. Production. Daarnaast kon het wederom rekenen op hogere digitale abonnementen van Ruutu, de video-on-demandservice, en Helsingin Sanomat, de grootste krant van Finland. De winstgevendheid steeg sterk naar € 21 miljoen (2017: € 14 miljoen) mede vanwege de het staken van de verlieslatende ijshockey-uitzendingen.

Learning

Bij Sanoma Learning is het derde kwartaal altijd zeer belangrijk en heeft traditiegetrouw altijd de hoogste omzet van het jaar. Zoals verwacht was de omzet in Polen aanzienlijk lager dan vorig jaar, toen Sanoma Learning de voordelen had van de veranderingen in het onderwijsstelstel in Polen. De daling was lager dan verwacht doordat het marktaandeel in Polen verder is gegroeid in 2018. De educatieve tak, in Nederland bekend van Malmberg, begint nu ook de eerste vruchten te plukken van het ‘High Five’-programma voor de integratie van de administratie en ondersteuning van de vijf bedrijven in de vijf landen.