Roularta zet sterk in op digitalisering
Roularta Digital hub bestaat uit drie units:
Data & New Business
Deze afdeling zorgt voor de analyse en verrijking van data, zowel voor de advertentiemarkt als de lezersmarkt. Voorts staat de afdeling in voor de realisatie van nieuwe inkomstenmodellen en het inzetten van nieuwe technologieën bij RMG. Mark Daemen (45) zal de unit leiden. Hij startte zijn loopbaan in de researchafdeling van Sanoma en werd nadien accountmanager en brand manager bij De Persgroep. De laatste twaalf jaar bekleedde hij verschillende functies bij Mediahuis, waaronder zijn meest recente: Director Digital & Product Development.
Web/app-ontwikkeling & digitale marketing
Deze unit staat in voor de web/app-ontwikkeling van digitale platformen en legt daarbij de focus op de gebruikerservaring. Daarnaast beheert de unit het verkeer naar alle RMG-platformen en biedt het doorgedreven expertise op het vlak van SEO, SEA, social media en affiliate marketing. De afdeling wordt geleid door William De Nolf (41), die tot op vandaag directeur Nieuwe media van RMG was.
E-commerce
Deze afdeling is verantwoordelijk voor de exploitatie van het e-commerceplatform Storesquare maar ook voor de ontwikkeling en ondersteuning van e-commerce activiteiten verbonden aan de mediamerken van RMG (Weekend, Libelle/Femmes d’Aujourd’hui, Flair, Feeling/Gaël, She Deals,…). Frederik Wybo (42) zal deze unit leiden. De voorbije zeven jaar was Frederik als IT en e-commerce manager actief bij Schoenen Torfs.
In het verlengde van dit elan richt RMG ook een Innovation Lab op. Dat zal de nieuwe technologieën, tools, softwares en start-ups onderzoeken en hun meerwaarde voor RMG evalueren. Het Innovation Lab zal hiervoor ook partnerships met universiteiten en hogescholen afsluiten. Het moet innovatie in een vroeg stadium mogelijk maken en de operationele efficientie bij RMG verhogen. Het Innovation Lab zal voltijds geleid worden door Erwin Danis (56), al meer dan 30 jaar actief bij Roularta, voornamelijk als directeur Premedia.
Naar aanleiding van deze veranderingen voert RMG ook een wijziging op groepsniveau door. De productie – premedia en printing – komt onder eenzelfde leiding. Premedia wordt opnieuw ondergebracht onder de drukkerij, onder leiding van William Metsu.
Met deze nieuwe organisatie zal RMG de digitale groei van alle activiteiten versneld realiseren en alert inspelen op innovatieve toepassingen.