Makers City sturen open brief aan Femke Halsema

In de hoofdstad geldt inmiddels een regel dat reclamefolders alleen in brievenbussen met een Ja/Ja sticker mogen worden gedistribueerd. Het magazine City, dat gefinancierd wordt door adverteerders, maar claimt journalistiek onafhankelijk te zijn, zou op deze manier de regels weten te omzeilen. Het magazine wordt gemaakt door Trusted Media, het bedrijf van voormalig Telegraaf hoofdredacteur Sjuul Paradijs. Hij schrijft samen met uitgever Bert Geefshuijzen een open brief aan de nieuwe burgemeester om zijn zorgen kenbaar te maken:

"In een tijd dat nieuwe journalistieke initiatieven op lokaal niveau niet of nauwelijks van de grond komen, zijn wij desalniettemin drie maanden geleden gestart met City. Een nieuw huis-aan-huisblad in Amsterdam, waaraan vier onafhankelijke journalisten werken, dat mede mogelijk wordt gemaakt dankzij de steun van adverteerders.
City houdt zich uiteraard aan de regels in de plaatselijke verordening, maar desondanks zou het Amsterdamse gemeentebestuur maatregelen willen nemen om City de wind uit de zeilen te nemen. Er zou zelfs worden nagedacht om City en andere huis-aan-huisbladen te knevelen door nog meer regels te maken voor de inhoud van lokale kranten. Een volstrekt ongewenste inmenging van de overheid in de journalistieke vrijheden.
Wie twijfelt aan de journalistieke insteek van City weet kennelijk niet dat onze redactie wekelijks meer dan veertig verhalen, reportages en berichten maakt over de stad, het werken en wonen in Amsterdam en over kleine projecten die voor verbinding en cohesie zorgen in de stadsdelen.
City wil geen subsidie, die de gemeente wel beschikbaar stelt voor wijk- en buurtkranten en voor het eigen huis-aan-huisblad Amsterdam, dat bij 500.000 Amsterdamse adressen ongeadresseerd wordt bezorgd.
(...)
Hiermee hopen we van toegevoegde te waarde te zijn voor de Amsterdammers en staan de partijen achter City voor een open dialoog met u en de verantwoordelijk wethouder over papierinzameling en recycling. Voor alle duidelijkheid: City wordt gedrukt op 100% gerecycled papier."