FD groeit naar record: meer dan 85.000 betalende abonnees
De betaalde oplage van Het Financieele Dagblad brak eind mei door de grens van 85.000 betalende abonnees heen. Mildred Hutten, Marketing Directeur FD Mediagroep, noemt dit een historische mijlpaal: "Het FD heeft in zijn lange bestaan, de krant dateert van 1796, nog nooit zoveel betalende lezers aan zich weten te binden."
Het FD zette vroeg in op de digitale transformatie en bleef tegelijkertijd investeren in de ontwikkeling van de gedrukte krant. Die aanpak resulteerde erin dat de verkochte papieren oplage de laatste jaren vrijwel stabiel bleef tussen de 45.000 en 46.000 exemplaren en het FD intussen ruim 41.000 betaalde digital only abonnementen noteert.
Het FD formuleerde voor zichzelf de ambitie om ‘onmisbaar te worden voor 100.000 betalende lezers’. Volgens Mildred Hutten ligt het behalen van die doelstelling binnen bereik: "Het FD heeft namelijk ook betalende abonnees die niet meegerekend worden volgens de officiële oplagemetingen van het NOM, omdat ze niet voldoen aan de definitiecategorieën. Zo tellen bijvoorbeeld digitale abonnees die toegang hebben tot de FD-artikelen op fd.nl of via de FD App, maar geen toegang hebben tot de digitale replica in deze metingen niet mee. Als we deze abonnementen meetellen, gaan we al richting 90.000 betalende abonnees. Analyse van de groei van de oplage laat ook zien dat het FD in steeds bredere kring relevant wordt gevonden."
Het FD zette vroeg in op de digitale transformatie en bleef tegelijkertijd investeren in de ontwikkeling van de gedrukte krant. Die aanpak resulteerde erin dat de verkochte papieren oplage de laatste jaren vrijwel stabiel bleef tussen de 45.000 en 46.000 exemplaren en het FD intussen ruim 41.000 betaalde digital only abonnementen noteert.
Het FD formuleerde voor zichzelf de ambitie om ‘onmisbaar te worden voor 100.000 betalende lezers’. Volgens Mildred Hutten ligt het behalen van die doelstelling binnen bereik: "Het FD heeft namelijk ook betalende abonnees die niet meegerekend worden volgens de officiële oplagemetingen van het NOM, omdat ze niet voldoen aan de definitiecategorieën. Zo tellen bijvoorbeeld digitale abonnees die toegang hebben tot de FD-artikelen op fd.nl of via de FD App, maar geen toegang hebben tot de digitale replica in deze metingen niet mee. Als we deze abonnementen meetellen, gaan we al richting 90.000 betalende abonnees. Analyse van de groei van de oplage laat ook zien dat het FD in steeds bredere kring relevant wordt gevonden."