Uitgeefsector wil digitalisering & innovatie niet gezamelijk aanpakken
De functionaris die binnen de Mediafederatie (voorheen NUV) digitalisering en innovatie in zijn portefeuille had, Jasper Baggerman, gaat per 4 juni de branche-organisatie verlaten.
In 2016 zijn vier thema’s vastgesteld die de Mediafederatie voor de gehele uitgeefsector zou gaan behartigen. Die thema’s zijn: auteursrechten en collectieve rechten, digitalisering en innovatie, privacy en big data en sociaal beleid en HR en zijn gekozen na intensieve raadpleging van de brancheorganisaties en uitgeverijen en mediabedrijven in 2015.
In de afgelopen maanden is geëvalueerd hoe deze thema’s zich ontwikkeld hebben in de afgelopen twee jaar. Mede dankzij het werk van Jasper Baggerman is daarbij vastgesteld dat binnen het thema digitalisering en innovatie er onvoldoende behoefte is om in sectorverband gezamenlijk op te trekken en is men van mening dat dit vooral een zaak is van uitgeverijen en mediabedrijven individueel.
Deze vaststelling betekent dat besloten is de activiteiten binnen het thema digitalisering en innovatie (inclusief big data) te beëindigen. Als gevolg daarvan vertrekt Jasper, die senior adviseur voor dit thema was, bij de Mediafederatie.
Het is opmerkelijk dat de sector op deze gebieden, die toch in lijken te grijpen op de existentie van de uitgeverijen, de samenwerking niet direct lijkt te omarmen.
In 2016 zijn vier thema’s vastgesteld die de Mediafederatie voor de gehele uitgeefsector zou gaan behartigen. Die thema’s zijn: auteursrechten en collectieve rechten, digitalisering en innovatie, privacy en big data en sociaal beleid en HR en zijn gekozen na intensieve raadpleging van de brancheorganisaties en uitgeverijen en mediabedrijven in 2015.
In de afgelopen maanden is geëvalueerd hoe deze thema’s zich ontwikkeld hebben in de afgelopen twee jaar. Mede dankzij het werk van Jasper Baggerman is daarbij vastgesteld dat binnen het thema digitalisering en innovatie er onvoldoende behoefte is om in sectorverband gezamenlijk op te trekken en is men van mening dat dit vooral een zaak is van uitgeverijen en mediabedrijven individueel.
Deze vaststelling betekent dat besloten is de activiteiten binnen het thema digitalisering en innovatie (inclusief big data) te beëindigen. Als gevolg daarvan vertrekt Jasper, die senior adviseur voor dit thema was, bij de Mediafederatie.
Het is opmerkelijk dat de sector op deze gebieden, die toch in lijken te grijpen op de existentie van de uitgeverijen, de samenwerking niet direct lijkt te omarmen.