Nieuwsmedia realiseren flink bereik
Dagbladen, opiniebladen en nieuwssites bedienen een miljoenenpubliek. De mediakanalen zijn samen maandelijks goed voor een bereik van 88% van de Nederlanders. Dat blijkt uit de cross-mediale rapportage NOM Mediamerken 2018-I.
Op maandbasis maakt 71% van de Nederlanders gebruik van een online nieuwsbron. Nieuws in printvorm weet maandelijks zelfs 74% bereik te genereren. Print en online zijn samen goed voor 88% bereik, ofwel 12,7 miljoen dertienplussers.
Meer dan een miljoen lezers
Het bereik van de dagbladsites evenaart inmiddels het bereik van de dagbladen. Vooral bij de betaalde landelijke dagbladen is het bereik van de online platforms relatief groot. Diverse dagbladmerken behalen met de combinatie van print, web en app een bereik van miljoenen lezers. AD (7,8 miljoen), De Telegraaf (6,9 miljoen), Metro (5,1 miljoen) vormen in deze categorie de kopgroep, gevolgd door de Volkskrant 4,3 miljoen en NRC 3,8 miljoen.
De site en apps van NU.nl weten maandelijks 6,6 miljoen nieuwsvolgers te bereiken. Niet in deze NOM-rapportage opgenomen zijn de online platforms van RTL Nieuws, volgens het online bereiksonderzoek NOBO in de eerste maanden van 2018 goed voor 2 miljoen bezoekers.
Meer bij NDP Nieuwsmedia
Op maandbasis maakt 71% van de Nederlanders gebruik van een online nieuwsbron. Nieuws in printvorm weet maandelijks zelfs 74% bereik te genereren. Print en online zijn samen goed voor 88% bereik, ofwel 12,7 miljoen dertienplussers.
Meer dan een miljoen lezers
Het bereik van de dagbladsites evenaart inmiddels het bereik van de dagbladen. Vooral bij de betaalde landelijke dagbladen is het bereik van de online platforms relatief groot. Diverse dagbladmerken behalen met de combinatie van print, web en app een bereik van miljoenen lezers. AD (7,8 miljoen), De Telegraaf (6,9 miljoen), Metro (5,1 miljoen) vormen in deze categorie de kopgroep, gevolgd door de Volkskrant 4,3 miljoen en NRC 3,8 miljoen.
De site en apps van NU.nl weten maandelijks 6,6 miljoen nieuwsvolgers te bereiken. Niet in deze NOM-rapportage opgenomen zijn de online platforms van RTL Nieuws, volgens het online bereiksonderzoek NOBO in de eerste maanden van 2018 goed voor 2 miljoen bezoekers.
Meer bij NDP Nieuwsmedia