Kidsweek bestaat 15 jaar

Kidsweek bestaat 15 jaar
2003 was het jaar dat Kidsweek werd opgericht:  de eerste krant speciaal geschreven voor kinderen. Inmiddels bereikt Kidsweek hiermee gemiddeld 164.000 kinderen tussen de 7 en 12 jaar, thuis en op school.

De krant wordt gemaakt door een journalistiek onafhankelijke redactie en kinderen leren niet alleen over de actualiteit maar werken ook aan hun leesvaardigheid. In deze tijden van ontlezing en fake nieuws worden deze eigenschappen steeds waardevoller.

Hoofdredacteur Henrike van Gelder:
"Als journalist heb ik al voor heel veel verschillende doelgroepen kranten en tijdschriften gemaakt. Voor oudere mensen, jongeren, mannen, vrouwen. Maar het allermooiste is toch om een krant voor kinderen te maken. Wij vinden dat het belangrijk is dat kinderen al vanaf jonge leeftijd op de hoogte zijn van wat er in de wereld gebeurt. Van de leuke dingen, maar zeker ook van de nare dingen. En die nare dingen proberen we dan zo goed mogelijk uit te leggen."

Jubileum-editie
Om het 15 jarig-bestaan te vieren is een speciale extra dikke omkeerkrant gemaakt, waarin onder meer wordt teruggeblikt op bijzondere verhalen uit 15 jaar Kidsweek. Deze krant wordt in een oplage van 400.000 exemplaren verspreid onder abonnees en op basisscholen in Nederland.

Van krant naar platform
Was Kidsweek in 2003 nog een krant voor 10- tot- 14-jarigen, tegenwoordig is de krant voor 7- tot- 12-jarigen en is grote broer 7Days in het leven geroepen voor jongeren van 12 tot 17 jaar. Sinds 2009 wordt bij de krant kerndoeldekkend lesmateriaal voor Begrijpend lezen gemaakt voor het basisonderwijs. Daarnaast is Kidsweek uitgegroeid tot meer dan alleen een krant; met websites, social media-kanalen, events en productextenties is het uitgegroeid tot een informatieplatform voor kinderen, leraren en ouders.