Audioboeken zitten nog steeds in de lift

Audioboeken zitten nog steeds in de lift


Michelle Cobb van de Audio Publishers Association (USA) presenteerde de cijfers van het afgelopen jaar (in dit geval 2016): een stijging van 18,2% als het gaat om verkopen (omzet) en een groei van eer dan 33% als het gaat om producten. Volgens Cobb is dit het derde achtereenvolgende jaar waarin de verkopen van audioboeken met meer dan 20% zijn gestegen.

De groei is ook te zien in het aantal consumenten in de USA dat audioboeken beluistert. Bijna een kwart van de Amerikanen luistert minimaal één audioboek per jaar.  Onderzoek wijst uit dat het luisteren via de smartphone het populairst is. En voor wie denkt dat het succes te wijten is aan het feit dat Amerikanen lange afstanden moeten afleggen en dus veel in de auto zitten: 57% van de mensen luistert thuis en ongeveer 32% terwijl ze onderweg zijn (in de auto of in het openbaar vervoer). 

Ander interessant resultaat is dat de fans van audiobooks over het algemeen ook graag naar podcasts luisteren. Dat dit segment een mooie toekomst tegemoet lijkt te gaan blijkt ook uit het feit dat bijna de helft van de luisteraars naar audioboeken onder de 35 jaar is. Volgens David Shelly, CEO Hachette UK, kunnen audioboeken wel eens het grootste deel van de business worden. "Het is een compleet andere manier om boeken bij mensen te krijgen. Ik wil er wel wat geld op zetten dat audio een centraal element gaat worden in de toekomst van onze business

(Bron: Publishers Weekly)