Print houdt stand in 2017
Goed nieuws voor de liefhebbers van print: in 2017 heeft print stand gehouden tegen de de opmars van digitale media. Zowel nieuwsmedia als magazines zagen de oplages in 2017 stabiliseren.
Het bereik van print magazines is in 2017 wederom stabiel gebleven. Dit blijkt uit de NOM Print Monitor. Print magazines bereiken in totaal 11,5 miljoen mensen. Dit is 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Vrouwen, hoogopgeleiden en welstandigen zijn de groepen die de meeste magazines lezen.
Magazines staan bekend om hun selectieve bereik, maar magazines zijn tevens in staat een massabereik te realiseren. Veel magazines behalen elke editie hoge lezersaantallen. Het magazine met het hoogste bereik is Kampioen. Elke editie bereikt het magazine gemiddeld zo’n 4,7 miljoen lezers. Met deze aantallen meet de Kampioen zich gemakkelijk met kijkcijferkanonnen als De Luizenmoeder of Wie is de Mol. Naast de Kampioen zijn Libelle (1,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen) de magazines met het hoogste bereik. Deze top 5 laat geen veranderingen zien.
Het printbereik van magazinemerken is na een paar jaar van daling sinds 2015 stabiel.
Opvallend is de populariteit van de weekendeditie van de dagbladen. Het bereik van die uitgave is gemiddeld ruim een kwart hoger dan die van een doordeweekse krant. Het bereik van NRC is in het weekend bijna de helft (49%) hoger. De Volkskrant trekt met de weekendeditie 48% meer lezers.
Top drie gedrukte dagbladen
De top 3 op basis van gemiddeld bereik in print wordt gevormd door AD (1,3 miljoen lezers), De Telegraaf (1,2 miljoen lezers) en Metro (bijna 1 miljoen). In het weekend gaat De Telegraaf aan kop met een bereik van 1,6 miljoen. De regionale kranten bedienen samen 3,1 miljoen dertienplussers.
NPM 2018-I bevat ook de bereikscijfers van opiniebladen. Opvallend is de opleving in deze categorie. Vrijwel alle titels laten een stijging zien. De grootste titels in dit segment zijn Elsevier Weekblad met een bereik van 387.000 en Vrij Nederland met gemiddeld 136.000 lezers.
Digitaal
De groei van de dagbladmerken is vooral afkomstig van online kanalen. Die trekken momenteel dagelijks 3,3 miljoen bezoekers. Het dagelijkse bereik van dagbladmerken via de smartphone is gedurende 2017 met bijna een half miljoen gegroeid tot ruim dagelijks 2 miljoen bezoekers.
Bronnen: NDP nieuwsmedia en MMA
Het bereik van print magazines is in 2017 wederom stabiel gebleven. Dit blijkt uit de NOM Print Monitor. Print magazines bereiken in totaal 11,5 miljoen mensen. Dit is 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Vrouwen, hoogopgeleiden en welstandigen zijn de groepen die de meeste magazines lezen.
Magazines staan bekend om hun selectieve bereik, maar magazines zijn tevens in staat een massabereik te realiseren. Veel magazines behalen elke editie hoge lezersaantallen. Het magazine met het hoogste bereik is Kampioen. Elke editie bereikt het magazine gemiddeld zo’n 4,7 miljoen lezers. Met deze aantallen meet de Kampioen zich gemakkelijk met kijkcijferkanonnen als De Luizenmoeder of Wie is de Mol. Naast de Kampioen zijn Libelle (1,7 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Vrouw (1,1 miljoen) de magazines met het hoogste bereik. Deze top 5 laat geen veranderingen zien.
Het printbereik van magazinemerken is na een paar jaar van daling sinds 2015 stabiel.
Nieuwsmedia
Het bereik van de printedities is stabiel dat blijkt uit de NPM rapportage over 2017. Printbereik vormt een solide pijler onder het groeiende lezerspubliek van dagbladen. Er zijn ook titels die hun printbereik zagen stijgen. Het Financieele Dagblad, Nederlands Dagblad en de Volkskrant boekten in 2017 een lichte groei.Opvallend is de populariteit van de weekendeditie van de dagbladen. Het bereik van die uitgave is gemiddeld ruim een kwart hoger dan die van een doordeweekse krant. Het bereik van NRC is in het weekend bijna de helft (49%) hoger. De Volkskrant trekt met de weekendeditie 48% meer lezers.
Top drie gedrukte dagbladen
De top 3 op basis van gemiddeld bereik in print wordt gevormd door AD (1,3 miljoen lezers), De Telegraaf (1,2 miljoen lezers) en Metro (bijna 1 miljoen). In het weekend gaat De Telegraaf aan kop met een bereik van 1,6 miljoen. De regionale kranten bedienen samen 3,1 miljoen dertienplussers.
NPM 2018-I bevat ook de bereikscijfers van opiniebladen. Opvallend is de opleving in deze categorie. Vrijwel alle titels laten een stijging zien. De grootste titels in dit segment zijn Elsevier Weekblad met een bereik van 387.000 en Vrij Nederland met gemiddeld 136.000 lezers.
Digitaal
De groei van de dagbladmerken is vooral afkomstig van online kanalen. Die trekken momenteel dagelijks 3,3 miljoen bezoekers. Het dagelijkse bereik van dagbladmerken via de smartphone is gedurende 2017 met bijna een half miljoen gegroeid tot ruim dagelijks 2 miljoen bezoekers.
Bronnen: NDP nieuwsmedia en MMA