Google investeert in digitale journalistiek

Google investeert in digitale journalistiek
Google gaat flink investeren in het ondersteunen van digitale journalistiek: 300 miljoen dollar is beschikbaar in de komende drie haar middels het Google News Initiative.

Doelstelling is volgens de tech-reus om journalistiek te helpen in het digitale tijdperk. Het geld zal onder meer gaan naar maatregelen om nepnieuws tegen te gaan en technologieën voor nieuwsorganisaties om abonnees aan zich te binden. Met dat laatste moeten het makkelijker worden voor uitgevers van nieuws om betaald te krijgen voor hun content. 'Subscribe with Google' moet een laagdrempelige manier zijn voor gebruikers om te betalen.
Volgens topman Gingras kan alleen door samenwerken de nieuwe journalistiek bedreven worden en profiteert iedereen van een succesvolle journalistieke sector.

Google heeft de afgelopen jaren al middels een Europees Fonds flink geinvesteerd in ontwikkelingen in digitale journalistiek, partijen als Blendle en Follw the Money hebben daar in ons land van geprofiteerd. Het Google News Initiative werkt net als dat fonds op basis van inschrijvingen en toekenningen.

Tom Nauta, directeur NDP Nieuwsmedia, zegt in De Volkskrant als reactie op dit initiatief wel blij te zijn en dat het vanzelfsprekend een initiatief is waar zijn achterban, de nieuwsmedia,  iets aan zullen hebben, maar tegelijkertijd denkt hij dat het niet los gezien kan worden van de ontwikkelingen in Europa waar op dit moment de besluitvorming over het betalen van omzetbelasting door bedrijven als Google een heet hangijzer is. Het initiatief komt op een goed moment om de gezindheid richting Google positief te beinvloeden.