Digitaal lezen: smartphone groeit, tablet en computer krimpen
Vinex, de Verenigde Internet Exploitanten die digitaal bereiksonderzoek doen voor de Nederlandse markt, heeft zijn rapport over 2017 uitgebracht. In het onderzoek wordt al het digitale mediagebruik onderzocht. Wij halen het leesgedrag eruit. Een infographic met de cijfers en trends voor alle digitale media staat op de site van Vinex.
Het percentage Nederlanders dat in 2017 ten minste eenmaal een tijdschrift op de smartphone heeft gelezen is gestegen van 14,8 naar 15,9. Bij kranten steeg dat van 29,0% naar 31,0%. Daar staat tegenover dat het het lezen op tablet en computer daalde. Van 12,5 naar 11,2 voor magazines op tablet en 17,0 en 16,5 voor tijdschriften op de computer. Voor de krant was dat van 21,1 naar 20,9 op de tablet en 28,1 naar 27,4 op de computer.
Daarbij valt op dat jongeren vooral hun smartphone gebruiken, maar dan nog relatief weinig lezen. Ouderen lezen het liefst van de tablet en door de mesnen in de leeftijdsgroepen daar tussenin ook de computer veel wordt gebruikt.
Bron: MSS 2017, NLO, NOM, SKO en VINEX
Het percentage Nederlanders dat in 2017 ten minste eenmaal een tijdschrift op de smartphone heeft gelezen is gestegen van 14,8 naar 15,9. Bij kranten steeg dat van 29,0% naar 31,0%. Daar staat tegenover dat het het lezen op tablet en computer daalde. Van 12,5 naar 11,2 voor magazines op tablet en 17,0 en 16,5 voor tijdschriften op de computer. Voor de krant was dat van 21,1 naar 20,9 op de tablet en 28,1 naar 27,4 op de computer.
Daarbij valt op dat jongeren vooral hun smartphone gebruiken, maar dan nog relatief weinig lezen. Ouderen lezen het liefst van de tablet en door de mesnen in de leeftijdsgroepen daar tussenin ook de computer veel wordt gebruikt.
Bron: MSS 2017, NLO, NOM, SKO en VINEX