Sanoma België wil vrouwenbladen aan Roularta verkopen
Roularta Media Group staat op het punt om alle Belgische vrouwenbladen van Sanoma over te nemen. Om de verkoop mogelijk te maken is voor 96 medewerkers ontslag aangevraagd. Daarbij gaat het voornamelijk om commerciële en ondersteunende functies. In verband met de overname én de winstwaarschuwing die Roularta ook vandaag uitgaf, werd de handel in het aandeel van Roularta vanochtend tijdelijk opgeschort, maar die is inmiddels hervat.
Roularta Mediagroep Roularta betaalt € 33,7 miljoen voor de vrouwenbladen van Sanoma. Het gaat om de de merken Libelle, Femmes d'Aujourd'hui, Flair, Feeling & Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. De bijbehorende digitale producten zijn in de verkoop opgenomen. Deze merken waren in 2017 goed voor een omzet van ongeveer 78 miljoen euro.
"Het Belgische onderdeel van het Sanoma BeNe portfolio is relatief klein met een noodzakelijk sterke lokale commerciële verankering. Roularta is een sterk Belgisch mediabedrijf en brengt maximale synergie en daardoor de grootst mogelijke ontwikkelingskansen voor deze titels." zegt Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma. "De integratie van Sanoma’s Nederlandse en Belgische media bedrijven heeft de afgelopen jaren tot goede, maar relatief beperkte synergie geleid, bijna uitsluitend binnen de ondersteunende diensten. Deze synergiën zijn geringer dan die nu tussen het Belgische Roularta en de over te nemen titels ontstaan."
De Belgische woonbladen blijven integraal onderdeel van Sanoma Media BeNe, mede gezien de sterke redactionele synergie tussen België en Nederland. Ook het content marketing bedrijf HeadOffice, dat in hoge mate zelfstandig opereert, blijft een belangrijk onderdeel van Sanoma Media BeNe.
Afronding portfolio herziening van Sanoma’s Media Business
Met het voornemen om de vrouwen mediamerken in België onder te brengen bij Roularta is de grootschalige portfolio herziening van Sanoma’s media business in Nederland en België van de afgelopen 4 jaar afgerond. Susan Duinhoven: "In een mediamerken portfolio zullen altijd titels aangekocht en verkocht worden, maar dit zal niet meer van een schaal zijn zoals wij dat in de afgelopen jaren hebben gedaan."
De verkoop is afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden, waaronder toestemming van de Belgische mededingingsautoriteit. Als de voorgenomen verkoop doorgaat, wordt een collectief ontslag aangevraagd voor mogelijk 96 medewerkers in vooral commerciële en ondersteunende diensten. Hierover wordt per direct in overleg getreden met de sociale partners.
Roularta Mediagroep Roularta betaalt € 33,7 miljoen voor de vrouwenbladen van Sanoma. Het gaat om de de merken Libelle, Femmes d'Aujourd'hui, Flair, Feeling & Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. De bijbehorende digitale producten zijn in de verkoop opgenomen. Deze merken waren in 2017 goed voor een omzet van ongeveer 78 miljoen euro.
"Het Belgische onderdeel van het Sanoma BeNe portfolio is relatief klein met een noodzakelijk sterke lokale commerciële verankering. Roularta is een sterk Belgisch mediabedrijf en brengt maximale synergie en daardoor de grootst mogelijke ontwikkelingskansen voor deze titels." zegt Susan Duinhoven, President & CEO van Sanoma. "De integratie van Sanoma’s Nederlandse en Belgische media bedrijven heeft de afgelopen jaren tot goede, maar relatief beperkte synergie geleid, bijna uitsluitend binnen de ondersteunende diensten. Deze synergiën zijn geringer dan die nu tussen het Belgische Roularta en de over te nemen titels ontstaan."
De Belgische woonbladen blijven integraal onderdeel van Sanoma Media BeNe, mede gezien de sterke redactionele synergie tussen België en Nederland. Ook het content marketing bedrijf HeadOffice, dat in hoge mate zelfstandig opereert, blijft een belangrijk onderdeel van Sanoma Media BeNe.
Afronding portfolio herziening van Sanoma’s Media Business
Met het voornemen om de vrouwen mediamerken in België onder te brengen bij Roularta is de grootschalige portfolio herziening van Sanoma’s media business in Nederland en België van de afgelopen 4 jaar afgerond. Susan Duinhoven: "In een mediamerken portfolio zullen altijd titels aangekocht en verkocht worden, maar dit zal niet meer van een schaal zijn zoals wij dat in de afgelopen jaren hebben gedaan."
De verkoop is afhankelijk van de gebruikelijke voorwaarden, waaronder toestemming van de Belgische mededingingsautoriteit. Als de voorgenomen verkoop doorgaat, wordt een collectief ontslag aangevraagd voor mogelijk 96 medewerkers in vooral commerciële en ondersteunende diensten. Hierover wordt per direct in overleg getreden met de sociale partners.