Bereikscijfers print voor vierde keer op rij stabiel

Bereikscijfers print voor vierde keer op rij stabiel
Het bereik van print magazines is voor de vierde keer op rij stabiel. Dit blijkt uit de laatste NOM Print Monitor (2017-IV) die vroige week is gepubliceerd.

Printmagazines bereiken in totaal 11,4 miljoen mensen. Dit is 80% van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). Vrouwen lezen iets meer magazines dan mannen. Het bereik onder vrouwen is 84% en 75% van de mannen wordt met printmagazines bereikt.

Top 5
De top 5 magazines met het grootste print bereik laat geen veranderingen zien.
  1. Kampioen (4,7 miljoen),
  2. Libelle (1,7 miljoen),
  3. Donald Duck (1,5 miljoen),
  4. LINDA. (1,2 miljoen)
  5. Vrouw (1,1 miljoen) 
Bereiksontwikkeling
Het printbereik van magazinemerken is sinds 2016 gestabiliseerd. De stabilisatie zien we in vrijwel alle magazine categorieën terug. Onderstaande grafiek toont de bereiksontwikkeling vanaf 2010. Sinds 2017 worden elk kwartaal nieuwe bereiksgegevens gepubliceerd. De ontwikkeling van de laatste 4 metingen in 2017 zijn in de grafiek uitgesplitst.



Crossmediaal bereik
Magazines worden niet alleen van papier gelezen, maar hebben een substantiële groep digitale lezers. Uit het recent gepubliceerde NOM Mediamerken blijkt dat digitaal 40% bereik toe voegt aan het bereik van een gemiddeld magazinemerk.

Dagbladen/Nieuwsmedia
Het bereik van de gedrukte dagbladen is in 2017 eveneens onveranderd hoog gebleven. De  bereiksrapportage van NOM.NPM 2017-IV laat zien dat bijna 6,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder dagelijks een dagblad lezen. Dat is 45% van de bevolking.
Het stabiele bereiksniveau is bij alle typen dagbladen zichtbaar. De indexcijfers van de betaalde landelijke en regionale dagbladen t.o.v. de vorige rapportage zijn respectievelijk 99,6 en 99,1.

Bron: MMA & NDP Nieuwsmedia