December 2017

December 2017

In dit nummer


‘Power to the people’
Roland Tameling, uitgever van Autocar, gaat het helemaal anders doen: de lezer krijgt  directe invloed, de adverteerder denkt mee en video krijgt een belangrijke plaats bij dit nieuwe autoplatform.




‘Kan dat niet leuker?’
Claudette Halkes en Annemarieke Piers is het duo achter de trendy boeken van uitgeverij Snor, de Snorfabriek, het Snorfestival. Van huis uit zijn ze bladenmaker. Hoeveel invloed heeft die achtergrond op hun successen gehad?
 
Britse nieuwsuitgevers storten zich op startups
In oktober startte de Guardian Media Group een onafhankelijk durfkapitaalfonds ter waarde van £ 42 miljoen. News UK begon een startup-incubator waarmee het zes kleine bedrijfjes steunt. Waarom gebruiken grote concerns in het VK deze omweg om te innoveren?
 
Tegen het vervluchtigen van de reisherinneringen

Veerle Witte kwam erachter dat er geen mogelijkheid was om tijdens haar wereldreis een dagboek bij te houden, te delen en bij thuiskomst mooi te laten printen. Al gauw besefte ze dat ze een gat in de markt had ontdekt.
 
Scoren met de sportbiografie
Sportbiografieën halen de laatste jaren torenhoge verkoopcijfers. Uitgeverij Voetbal Inside boorde met deze boeken een nieuwe doelgroep aan: de niet lezende mannen. Wat is het geheim van dit succes?
 
Wat zit er achter de grote auteursopstand?
De speelruimte van concerns om het beleid bij literaire uitgeverijen te veranderen is kleiner dan ooit. Een conflict met medewerkers dat uit de hand loopt en alle auteurs zijn weg. Met de vertrokken of weggestuurde medewerkers mee.
 
Succesvolle self-publisher is schrijver én uitgever
Het in eigen beheer uitgeven van boeken begint ook in ons land volwassen te worden. Vorig jaar beleefden we de Nederlandse primeur van een literaire self-publisher die in zijn eentje de bestsellerlijsten wist te bereiken: Frank Krake.
 
Den Haag Centraal zet de Hagenaar centraal
Een regionale krant op papier, kan dat nog? Zeker wel, maar alleen als je de lezer centraal zet en de service optimaal is. Directeur-uitgever René Wagemaker over de wederopstanding van een écht Haagse krant.
 
KB en Google hebben al tachtig miljoen pagina’s gescand
In ruim zeven jaar tijd heeft de Koninklijke Bibliotheek (KB) in samenwerking met Google honderdduizenden boeken gedigitaliseerd. Maar er blijven genoeg werken over om te digitaliseren.
 
Boom gaat het voortgezet onderwijs in
Koninklijke Boom uitgevers gaat leermiddelen voor het voortgezet onderwijs op de markt brengen. Het ziet grote kansen in een samenwerking met de succesvolle jonge educatieve uitgeverij Staal & Roeland. Dankzij de focus op de kwaliteit van content.
 
‘Het is interessanter dan ooit om journalistiek te bedrijven
De belangrijkste taak van het Stimuleringsfonds is toegang tot onafhankelijk nieuws garanderen, niet het faciliteren van initiatieven die de sector neemt. Journalistieke innovatie is wel het belangrijkste middel om die maatschappelijke doelstellingen te bereiken.

DOWNLOAD HIER DE DIGITALE VERSIE VAN HET INCT.MAGAZINE (PDF)