VBK Beheer neemt winkelketen Bruna over
VBK Beheer is de nieuwe eigenaar van winkelketen Bruna. Het uitgeversconcern neemt behoudens goedkeuring van de Autoriteit Consument en Markt per direct de aandelen in de winkelketen over van PostNL en ING.
Als gevolg van de situatie die daardoor ontstaat, past VBK Beheer de structuur en naam aan en gaat verder als Shared Stories Group. Bruna krijgt een eigen positie binnen het nieuwe concern.
Tot de nieuwe groep behoren, naast Bruna, VBK Uitgeversgroep en Bookchoice. Merken die, in de ogen van de directie van het concern, goed op elkaar aansluiten. Wiet de Bruijn, Algemeen Directeur Shared Stories Group, zegt daarover: “Het is de missie van onze uitgevers om auteur en lezer te verbinden. De auteurs zijn de bron van prachtige boeken, de uitgevers begeleiden de auteurs bij hun werk en brengen de boeken op de markt. Steeds belangrijker is de verbinding met de lezer, waarin zowel de fysieke boekhandel als de digitale wereld een rol spelen. De toevoeging van Bruna aan de groep vinden we daarom heel belangrijk en positief voor het boekenvak. Het past perfect bij onze huidige activiteiten en bij de ontwikkeling die wij wensen door te maken.”
Samenwerking
Bruna is een sterk Nederlands merk met een enorme naamsbekendheid, waarin de fysieke winkels een centrale rol spelen. Zij kennen de klant vaak persoonlijk en vormen zo een cruciale schakel in de boekenketen. Winkels en hoofdkantoor van Bruna kunnen na de voorgenomen overname profiteren van de marktkennis binnen de Shared Stories Group, maar ook van samenwerking op het gebied van bijvoorbeeld IT en HR.
Daarnaast ziet de Group goede kansen om van Bruna een sterkere omnichannel speler te maken. Het is de bedoeling de klantervaring te verbeteren, ongeacht of de klant in de winkel of online aankopen doet. De keten kan hiervoor gebruikmaken van de ervaring die beschikbaar is bij de Shared Stories Group, die daarnaast bereid is om te investeren in Bruna.
“We hebben een nieuwe aandeelhouder die ons meteen perspectief biedt en dat wekt vertrouwen, merk ik ook aan de positieve reacties binnen Bruna.” Algemeen Directeur van Bruna George Steur, die na de overname aanblijft, spreekt van een absolute win-situatie na de aansluiting bij de Shared Stories Group. “Het is natuurlijk erg fijn dat we bij een bedrijf gaan horen dat zich in hetzelfde marktgebied beweegt als wij, dat hetzelfde DNA heeft. We blijven zelfstandig in de bedrijfsvoering, maar de kracht van de Group straalt straks ook af op Bruna. Daarnaast blijft de samenwerking sterk met PostNL en ING, op het gebied van de PostNL Post- en Pakketpunten en de ING Servicepunten.”
Strategie
Met de komst van de nieuwe eigenaar verandert niets aan de uitgangspunten voor het assortiment van Bruna, dat naast boeken bestaat uit tijdschriften, papier- en schrijfwaren, kantoorartikelen, wens- en cadeaukaarten en multimedia producten.
In het voorjaar van 2018 zal een nieuwe strategie voor Bruna zijn beslag krijgen, waaraan Algemeen Directeur Steur sinds zijn aantreden in september jl. werkt. Na twee verlieslatende jaren kan hij daarbij bouwen op verbeterde operationele resultaten in 2017, die het gevolg zijn van kostendrukkende maatregelen en het op orde brengen van de processen binnen Bruna. De focus gaat er nu naar uit om assortiment en service nog beter aan te sluiten op de behoeften van de klant, waardoor de resultaten in 2018 (en verder) naar verwachting een sterke impuls zullen krijgen.
Als gevolg van de situatie die daardoor ontstaat, past VBK Beheer de structuur en naam aan en gaat verder als Shared Stories Group. Bruna krijgt een eigen positie binnen het nieuwe concern.
Tot de nieuwe groep behoren, naast Bruna, VBK Uitgeversgroep en Bookchoice. Merken die, in de ogen van de directie van het concern, goed op elkaar aansluiten. Wiet de Bruijn, Algemeen Directeur Shared Stories Group, zegt daarover: “Het is de missie van onze uitgevers om auteur en lezer te verbinden. De auteurs zijn de bron van prachtige boeken, de uitgevers begeleiden de auteurs bij hun werk en brengen de boeken op de markt. Steeds belangrijker is de verbinding met de lezer, waarin zowel de fysieke boekhandel als de digitale wereld een rol spelen. De toevoeging van Bruna aan de groep vinden we daarom heel belangrijk en positief voor het boekenvak. Het past perfect bij onze huidige activiteiten en bij de ontwikkeling die wij wensen door te maken.”
Samenwerking
Bruna is een sterk Nederlands merk met een enorme naamsbekendheid, waarin de fysieke winkels een centrale rol spelen. Zij kennen de klant vaak persoonlijk en vormen zo een cruciale schakel in de boekenketen. Winkels en hoofdkantoor van Bruna kunnen na de voorgenomen overname profiteren van de marktkennis binnen de Shared Stories Group, maar ook van samenwerking op het gebied van bijvoorbeeld IT en HR.
Daarnaast ziet de Group goede kansen om van Bruna een sterkere omnichannel speler te maken. Het is de bedoeling de klantervaring te verbeteren, ongeacht of de klant in de winkel of online aankopen doet. De keten kan hiervoor gebruikmaken van de ervaring die beschikbaar is bij de Shared Stories Group, die daarnaast bereid is om te investeren in Bruna.
“We hebben een nieuwe aandeelhouder die ons meteen perspectief biedt en dat wekt vertrouwen, merk ik ook aan de positieve reacties binnen Bruna.” Algemeen Directeur van Bruna George Steur, die na de overname aanblijft, spreekt van een absolute win-situatie na de aansluiting bij de Shared Stories Group. “Het is natuurlijk erg fijn dat we bij een bedrijf gaan horen dat zich in hetzelfde marktgebied beweegt als wij, dat hetzelfde DNA heeft. We blijven zelfstandig in de bedrijfsvoering, maar de kracht van de Group straalt straks ook af op Bruna. Daarnaast blijft de samenwerking sterk met PostNL en ING, op het gebied van de PostNL Post- en Pakketpunten en de ING Servicepunten.”
Strategie
Met de komst van de nieuwe eigenaar verandert niets aan de uitgangspunten voor het assortiment van Bruna, dat naast boeken bestaat uit tijdschriften, papier- en schrijfwaren, kantoorartikelen, wens- en cadeaukaarten en multimedia producten.
In het voorjaar van 2018 zal een nieuwe strategie voor Bruna zijn beslag krijgen, waaraan Algemeen Directeur Steur sinds zijn aantreden in september jl. werkt. Na twee verlieslatende jaren kan hij daarbij bouwen op verbeterde operationele resultaten in 2017, die het gevolg zijn van kostendrukkende maatregelen en het op orde brengen van de processen binnen Bruna. De focus gaat er nu naar uit om assortiment en service nog beter aan te sluiten op de behoeften van de klant, waardoor de resultaten in 2018 (en verder) naar verwachting een sterke impuls zullen krijgen.