Meer duidelijkheid over reclame in vlogs

Meer duidelijkheid over reclame in vlogs
Enkele van Nederlands beroemdste YouTube’ers gaan voortaan duidelijk vermelden als ze betaald worden om in een video een product aan te prijzen. Ze hebben daarvoor een gedragscode opgesteld.
 
De fans van de vloggers zijn jong en kunnen het onderscheid tussen echt enthousiasme en commercieel belang van de sterren vaak zelf nog niet maken. Bovendien wordt het met de 'Social Code: YouTube' ook voor ouders en adverteerders duidelijk wat zij wel en niet aanvaardbaar vinden. Ze voorkomen er ook meet dat bij elk betaald filmpje opnieuw discussie uitbreekt.

De vermelding kan de vorm hebben van een tekst aan het begin van de video waarin wordt vermeld dat er sprake is van reclame, of ze vertellen het in eigen woorden tijdens het filmpje. Ook in de beschrijving van de video komt een vermelding Voor de duidelijkheid melden ze het ook als ze het besproken product zelf hebben betaald.
 
De code is opgesteld in samenwerking met het Commissariaat voor de Media. Onder meer Quinsy Misiedjan (foto), Saske de Schepper, Dylan Haegens, Meisje Djamila en Rutger Vink hebben beloofd zich aan de code te gaan houden.