Dagbladen transformeren zich tot succesvolle nieuwsmerken

Dagbladen transformeren zich tot succesvolle nieuwsmerken


Nieuwe NOM cijfers: Bereik van papieren dagbladen stabiel.
De digitale uitgaven hebben er niet voor gezorgd dat de gedrukte krant aan belang inboet. Dit blijkt uit de zojuist gepubliceerde jaarcijfers van NOM Media, de bron voor printbereik in Nederland. In 2011 zijn er dagelijks 9,1 miljoen lezers van de papieren krant. Van de 9,1 miljoen lezers zijn er dagelijks 4,9 miljoen landelijke dagbladlezers, 4,5 miljoen regionale dagbladlezers en 2,6 miljoen lezers van gratis kranten, een enorm massabereik.

De tijd die door de lezers voor een betaald dagblad wordt uitgetrokken is gemiddeld een half uur, en loopt op van drie kwartier tot bijna een uur in het weekend.

Olaf Croon, directeur Cebuco: "Uit de nieuwe cijfers van NOM blijkt dat de papieren krant nog steeds een onverminderd sterk bereik realiseert. De kracht van de nieuwsmerken wordt alleen maar groter en groter als je alle nieuwskanalen die door uitgevers worden geïnitieerd en gebruikt er bij zou optellen."

Op dinsdag 4 oktober heeft NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor (NPM 2010-I/2010-II) gepubliceerd. Het rapport bevat de gegevens over het bereik en leesduur van dagbladen en tijdschriften in de periode juli 2010 t/m juni 2011. In deze periode hebben 22.071 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 13.845.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het bereik van dagbladen en tijdschriften is in de afgelopen jaren zeer stabiel gebleken. Het gemiddeld bereik van totale groep dagbladen laat een index 100 zien in vergelijking met de vorige publicatie.