Mediaconcentratie vraagt onverminderd om aandacht
Dat landschap is door fusies en overnames steeds internationaler geworden. Desondanks zijn er ook nog aanbieders van eigen bodem die binnen de mediasector een flink marktaandeel weten te behouden, zoals de Publieke Omroep en de Telegraaf Media Groep.
In financieel opzicht hebben de dagbladuitgevers hun omzet over de afgelopen tien jaar terug zien lopen. Om positieve bedrijfsresultaten te behouden, hebben zij zich genoodzaakt gezien aandeelkapitaal of bedrijfsonderdelen te verkopen. Bij de omroepen leidde juist het uitbreiden van de aanvankelijk primaire televisieactiviteiten naar radio en internet tot een gestage toename van de omzet.
De Mediamonitor toont aan dat er nagenoeg de gehele periode, zowel op de markt voor dagbladen als op de markten voor televisie en radio, sprake is van een sterk geconcentreerde markt. Op alle drie de markten zijn er slechts drie partijen die het merendeel van de markt in handen hebben. Bij de dagbladen hebben drie uitgevers in 2010 een gezamenlijk aandeel van 70 procent, in 2001 was dit zelfs 84 procent, bij televisie hebben de drie grootste omroepen in 2010 en 2001 een gezamenlijk aandeel van 76 procent en bij radio hebben de drie grootste omroepen in 2010 een gezamenlijk aandeel van 62 procent, 13 procent meer dan negen jaar geleden.
In financieel opzicht hebben de dagbladuitgevers hun omzet over de afgelopen tien jaar terug zien lopen. Om positieve bedrijfsresultaten te behouden, hebben zij zich genoodzaakt gezien aandeelkapitaal of bedrijfsonderdelen te verkopen. Bij de omroepen leidde juist het uitbreiden van de aanvankelijk primaire televisieactiviteiten naar radio en internet tot een gestage toename van de omzet.
De Mediamonitor toont aan dat er nagenoeg de gehele periode, zowel op de markt voor dagbladen als op de markten voor televisie en radio, sprake is van een sterk geconcentreerde markt. Op alle drie de markten zijn er slechts drie partijen die het merendeel van de markt in handen hebben. Bij de dagbladen hebben drie uitgevers in 2010 een gezamenlijk aandeel van 70 procent, in 2001 was dit zelfs 84 procent, bij televisie hebben de drie grootste omroepen in 2010 en 2001 een gezamenlijk aandeel van 76 procent en bij radio hebben de drie grootste omroepen in 2010 een gezamenlijk aandeel van 62 procent, 13 procent meer dan negen jaar geleden.