Bruna blijft verlies lijden

Bruna blijft verlies lijden
Boekhandelsketen Bruna heeft vorig jaar opnieuw flink verlies geleden. De winkels hebben last van de online concurrentie en de eigen digitale projecten draaien nog niet naar behoren. Daarom zal het concern onder meer de investeringen in leesplatform Bliyoo beperken. De online-verkopen via Bruna.nl stijgen sinds het vierde kwartaal van vorig jaar wel.

Dit meldt het FD op basis van de gisteren door Bruna gedeponeerde jaarrekening. De problemen duren al langer. De twee aandeelhouders, PostNL en ING hebben extra krediet moeten geven om het bedrijf overeind te houden.

Bruna telt in Nederland bijna driehonderd winkels, die net als andere retailbedrijven last hebben van de naweeën van de crisis, hoge vastgoedlasten en concurrentie van internetbedrijven. Online boeken- en tijdschriftenleenplatform Bliyoo is nog niet in staat een solide plaats in te nemen tussen die internetbedrijven. Daarom zal Bruna (voorlopig?) niet meer investeren in de verdere ontwikkeling.

Ondanks deze resultaten ziet de leiding van het bedrijf voldoende kansen voor de toekomst.

Om het tij te keren heeft Bruna de service verbeterd: voortaan worden boeken die de klant in de winkel bestelt binnen 24 uur geleverd. Klanten kunnen hun aankoop de volgende dag gratis in de winkel ophalen of thuisgebracht krijgen. Ook als een klant voor 23.00 uur via bruna.nl een boek bestelt, heeft hij of zij het de volgende dag in huis. Deze uitbreiding van de dienstverlening is mogelijk door een nauwe samenwerking tussen Bruna en CB.